Wednesday, September 20, 2017

TERUNG CELUP TELUR

As Salam

Tak sempat2 meks nak update blog..Udah 3 hari ditinggalkan...Skrg baru ade kelapangan sikit nk update..Itu pun lepas turun tangga dr tingkat 39 sebab ade fire drill ...Adehhh..

Kite mulakan dgn cerita hari isnin...

Hari Isnin, aku pegi keje mcm biase..Same goes to Hata, che mek & Ammar...Pkol 10.15 pg Hata kol ckp ticer sekolah che mek kol kata che mek demam...Hata x boleh blk sebab that time dia ada meeting & akan ada interview session..Mencari graphic designer baru..So kalo ade sesiapa tengah cari kerja dalam bidang berkenaan, dialu2kan sgt update dgn aku ye?kiki

Makanya pkol 10.40pg terpaksa bgtau bos aku kena blk sebab anak demam..Smp dekat sekolah che mek pkol 11.30pg sbb tunggu bas x sampai2..last2 tunggu grab car...Itu pun amik masa smp 12 minit...Lepas amik che mek terus ke klinik...Time ni doktor igt aku cikgu che mek sbb time tu aku pakai baju kurung, ade lanyard cuma takde name tag..Bile je doktor tu cakap " Nanti puan bgtau parent dia"..Terus aku selit cakap " Saya ibu dia "..Dua kali doktor tu tengok aku & che mek berselang seli..Kenapa doktor?Hidung kami tak sama tinggi ke?..Lepas tu cikgu tu mngomel dlm senyum dan aku terdengar doktor tu ckp tentang hidung..Sabar aje lah doktor ni...Ekek...Ubat2 yg ade dekat rumah aku dah x berani nak guna..Takut dh x elok walau last guna 2-3 bulan yg lepas...Lepas g klinik, tapau nasi..

Smp2 rumah, terus aku mintak che mek mandi..Lepas tu mkn & makan ubat..Lepas tu suruh che mek tido sambil aku letak kain basah dekat kepala...Jelum2 air satu badan..Alhamdulillah, mlm tu nmpk mcm dh kebah sikit...Doktor bagi MC sampai hari Selasa...Jadinya aku pun kena ambil EL semalam...Alhamdulillah, hari ni che mek dah sihat dan dapat pergi sekolah...

Semalam aku lepas htr Ammar pegi taska (aku xmo berjangkit), aku suruh che mek rehat aje dekat rumah...Rutin biase..Bagi makan nasi ikut selera che mek, mkn ubat & tido...Semalam aku teringin nak try masak masakn yg ade disiarkan dekat FB...Nmpk macam menarik..Meh aku share sini ye?

TERUNG CELUP TELUR :
Bahan UTAMA : 1 batang Terung Panjang ( Brinjal) 
Bahan B :
- 1 biji telur size A
- 1 sudu KFC garam
- 1 atau 2 sudu KFC erbuk lada hitam 
Kacau telur bersama dgn terung dan panaskan minyak dalam kuali leper...
Aku pilih kuali leper supaya terung ni tak melekat antara 1 sama lain..
Masak smp terung tu nmpk mcm kaler gold...
Bile dah masak, Angkat terung & letak dalam pinggan utk tos-kan minyak...

SOS PENCICAH - CILI KICAP : 
Bahan A :
- 6 biji cili padi
- 2 ulas Bawang Putih
- 1 sudu KFC Garam
- 3 sudu KFC Gula
- Kalau nak kaw..Letak belacan bakar..Aku tak letak sebab tak larat nk menggaru hidung..Ekek
- Lepas tu tumbuk kesemua bahan hingga lumat...Then masukkan kedalam mangkuk..
- Masukkan kicap lemak manis dan sedikit perahan limau kasturi...
- Rasa masam, manis dan pedas sambal...Siap!!

TERUNG CELUP TELUR

Inilah hasilnya...
Sedap jugak masak macam ni terung panjang ni ye? Aku igt setakat buat pajeri & terung sambal tu je..Rupanya mcm2 resepi boleh buat dgn gunakan terung ni...Ade jgk yg masukkan hirisan terung ni dalam lasagna utk ganti dgn daging ayam..Aku dulu pun ade try2 masukkan terung ni kedalam resepi popiah goreng aku..Sedap..kiki


So kalo korang nk rase, boleh la try..Huhu
Sambal cili kicap tu makan dgn bihun sup pun sodap tau...huhu




End

6 comments:

Cik Nor said...

sdap ni

Aisya Ismail said...

Kena pergi kfc amik sudu lah gini..

thisni3za said...

Hahaha..Sila2 Ai..Nnt termasin plk..kiki

Scha Nazri said...

fuhhh yg mcm ni pun sodapppp!

Mar Mansor said...

suka pajeri terung..msak macam ni belum pernah cuba
JanjiKita

Nor Azimah Ali said...

Ngehhh...terbaca roti celup telur, pastu dok pelik nape plak ada gmbr terung, rupanya terung celup telur. Pun first time tengok ni, boleh try.