Monday, January 15, 2018

SEWING PROJECT : PENCIL ROLL

As Salam

Dah lama x panaskan enjin mesin jahit...Rindu nk mengadap jarum & benang..Kuikuikui...

Memandangkan che mek dah masuk darjah 2..maka tuntutan tidak pernah lupa..Che mek tuntut utk guna pencil kaler 24 batang yg aku beli masa dekar FABER CASTELL SALE dulu...

Aku risau bawak banyak2 pencil kaler ni, takut bulan 2 nnt dr 24 btng, tinggal 12 batang je..Huhu..maka kemahiran secoet yg ada ni kite kena gunakan..haha...Melilau otak memutar mencari idea..maka timbul la idea nak buat pencil roll ni...Bukan xde bekas pencil khas utk pencil warna sahaja yg aku dah sediakan..Tapi orang lain semua barang baru..jadi aku tak nak anak aku terkebil2 tengok barang baru kawan, maka,moh le kita buatkan yg baru 1..Keluar kos letrik aje...Barang2 lain semua dah tersedia...Huhu

Kadang2 kite tak tahu perasaan anak2 kite bile tengok barang cantik kawan2 dieorg kan? Nak beli sah2 la belum mampu..Huhu..Jadi kite try bg yg terbaik utk anak..janji happy sudah..Huhu

Jumaat lepas, aku dah start potong kain...Jumaat malam sabtu dah siap..Alhamdulillah...Huhu
Pencil Roll 
Aku buat more than 24 holes supaya boleh muat pembaris & pencil...Finishing size ni dlm 11" x 15"..
Lepas tu aku jahit gelung getah sebagai pengikat pencil roll ni..Kebetulan sgt ade getah kaler hitam..Huhu..Nak jahit getah ni, aku kena test masukkn semua pencil kaler dulu then gulung..Dah dpt size, baru aku potong getah... 
Gambaran gulungan dr bawah.... 
Gambaran gulungan dari atas...

Bile dah siap, cepat2 aku bagi che mek tengok dan test....Alhamdulillah, so far che mek cakap OK...So kita bagi che mek test pakai hari isnin nnt..Harap2nya pencil roll ni akan bertahan lama smp hujung tahun walaupun pencil kaler dlm tu akan bertukar...Huhu

Ini aku ade plan nk jahit pencil roll dlm size kecik khas utk letak stationary set che mek jer..Tengok la kalo ade masa free kite buat lagi ye...kali ni kite buat 1 side dan flip cover je..Huhu






End

4 comments:

Hanachie said...

Comell!! kreatifnyaa~ nanti buatkan Hana ye? heheh gurau jek ^^

thisni3za said...

In Shaa Allah...huhu

Jepun Mari said...

kreatifnya.. pandai menjahit ya

thisni3za said...

Zie Azi : Baru belajar.. =)