Friday, March 30, 2018

SEWING PROJECT : ALTERATION

As Salam

A few days sebelum ke Johor, aku mengemas almari baju dan jumpa seluar mcm palazo lama yg aku beli tapi x pakai...Reason? Palazo tu singkat smp atas buku lali...Disebabkan kemalasan melanda mase dulu, maka mmg x terusik la palazo tu...

Jadi bile dah jumpa time tu, terus dtg idea nk bawak palazo ni ke Johor...Terus bawak gi bilik menjahit dan tambah kain supaya padan dgn aku...Lepas tu terigt plk Hata ckp nnt dkt rumah staff -nya ada swimming pool...Biasenya kalo swimming pool kan kena pakai swimming suite baru boleh terjun kolam? maka dtg lg idea cari baju body sikit tapi ade add on kain kasi labuh & nmpk mcm baju swimming...Haha

Maka terhasillah alteration express ini..Huhu
BEFORE... 
AFTER
Kain bawah tu kain lycra beli dkt SPOT LIGHT...Beli kain lebihan je..huhu 
BEFORE 
AFTER
Udah lagi LONGGGG PALAZO...Udha boleh pakai....Huhu
Cuma kena pakai inner la sebelum pakai seluar ni...huhu

Ok la kan alteration nih?
Kalo korang nak tahu, seluar jeans che mek pun aku tambah kain dari jenis jeans jgk dkt setiap seluar jeans che mek yg dah singkat...Rase sayang plk nk bagi dekat org lain sedangkn jeans tu elok lagi...Pinggangnya masih fit dgn che mek..Cuma che mek cepat tinggi, itu yg jenas tu jadi singkat..lepas aku tambah kain, terus boleh pakai smp tahun depan..haha

Puas hati meks dpt buat alteration nih...
Walaupun tak dpt buat aju baru, dapat bwk seluar pun jadi lah...
Sejak dah pandai sikit menjahit baju sendiri nih, Kalo nk gi jalan jauh2 / nk pegi mane2 event, kalo sempat mmg nak jahit baju baru je..Same je perangai aku dgn kakak2 aku yg tukang jahit..kadang2, nak pergi kenduri kahwin pun sempat jahit baju kurung / jubah baru..huhu...





End

3 comments:

Hanachie said...

Kalau kreatif apa pun jadi hehe >_<
.
Nice sharing!! :D

Asyiqin said...

kreatif betul sis nieza ni.. kin ni nak pegang jarum jahit setahun sekali pun susah. hehehe

thisni3za said...

hahaha...Alteration biase2 boleh ler....huhu