Wednesday, September 19, 2018

RECIPE : MINI DOUGHNUTS WITH CHOCOLATE INSIDE

As Salam

Hari Isnin lepas kan cuti replacement or Hari Malaysia...Kam takde kemana2 melainkan ke kedai mncari kotak utk activity che mek...Memang plan asal nak mengerjakan tulang daging korban yg masih belum bersentuh..Bukan malas nk masak, tapi aku budget gas aku x cukup utk tampung tempoh masakan tu...Kebetulan sgt hari Ahad mlm tu, Gas habis mase Hata tengah kerja...Blk kerja udah mlm...Jadi, pagi2 Isnin la baru gi beli baru...Time gas masih penuh ni la baru berani nk mengerjakan tulang tu sebab nk masak amik masa 3-4 jam..

Kami start masak pkol 12tghari...Means sup daging hanya akan dpt dmakan pkol 4ptg...Jadi aku lapik dulu perut anak2 dgn mini donut inti coklat...Berhati2 betul aku sorokkn coklat dari pandangan anak2 sebab takut habis sebelum masuk dlm perut donut..Haha...

Recipe donut aku dah share dekat entry Donut Gebu Gebas...So korang boleh ikut step dia dekat sana..Takde banyak beza pun, cuma add on coklat aje ke dalam doh bola ping pong korang..mcm dkt gmbr bawah nih...
Aku beli coklat cadbury yg rege RM5++...Patah ikut blok... 
Masukkan kedalam doh bola ping pong & rehatkan selama 30 minit utk kasi gebu... lepas 30 minit panaskan minyak & terus goreng dgn api lite2...Dah kuning keemasan, terus angkat & toskan minyak sebelum terjunkan kedalam gula kastor...
Mini donut inti coklat versi meks..huhu 
Gigit sambil tutup mata utk amik FEEL....
Inilah hasilnya....Time ni coklat tak cair sgt sebab aku masukkan coklat yg keras sbb baru keluar dari peti sejuk...Lps next trip punya masak, coklat tu dh well melt dah..huhu

Che mek suka sgt2...Selesai 20 pcs mini donut inti coklat...next time boleh buat lagi dgn ini lain pulak...huhu

Bile dah dapat 1 recipe & berjaya buat, mmg nak buat lagi aje sebab anak2 & ayah anak pun suka..Huhu...

Korang yg belum try, boleh try buat..At least boleh tukar2 menu sarapan pagi or menu minum petang..huhu





End

0 comments: