Thursday, November 15, 2018

RESEPI : KEK PELANGI KUKUS

As Salam

Lately selalu sgt nmpk dkt wall FB kawan2 duk "PARKING" resepi2 super simple nk buat cake & mcm2 lg...Aku pun jadi tertatik & ter-screen shoot resepi2 yg diberikan...Aku teringin nk buat kek pelangi kukus..Sebab tengok bahan2 dia mmg senang nk dpt...Cuma aku xde sponge cake stabilizer..

Kebetulan hari tu pegi ke Giant, terus pergi ke bahangian bakery utk cari..Alhamdulillah jumpa...Kelmarin terus try buat..Aku share sini ok..
 
Bahan-Bahan..
4 Biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanila
1 sudu besar ovellate ( sponge cake stabilizer )
4 sudu besar susu pekat manis
1 cawan gula
** Blend / Mix semua bahan2 diatas hingga kembang..
Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga sebati
2 cawan tepung gandum
Asingkan adunan mengikut pilihan warna yg korang suka
Pewarna kesukaan
    
Ini hasil lepas aku masukkan tepung...Aku mix semua 5 bahan  guna blender jer..Sekali blend dlm 30 saat..Blender smp 5x..Dah nmpk kembang, boleh tuang dlm mangkuk besar utk proses masukkan tepung plk..Kalo guna blender mane boleh muat semua kan???huhu
Aku buat 3 warna...Pink, hijau & purple (hasil campuran merah & biru)
Masukkan kedalam loyang / aluminium foil plate yg ade dijual dekat kedai...
Sementara sediakan adunan ni, boleh la korang didihkn air dlm kukusan...
Hasil selepas 30 minit dikukus..Gebu gebas wehhhh...huhu
Hasil selepas 45 minit dikukus....Gebu kan???

Alhamdulillah, percubaan kali pertama yg menjadi lagi...huhu..Tak susah pun sebenarnya bile bahan semua cukup & RAJIN..Kalo M mmg telan air liur aje la tgk gmbr..huhu

Alhamdulillah che mek cakap sedap, Ammar suka & Hata pun ckp menjadi...Huhu...Kembang kuncup hidung meks tau...Haha

Ape2 pun aku puas hati dpt masak kek pelangi kukus ni...Next time boleh buat lagi..Sukatan cawan tu, aku guna cawan yg sama utk sukat gula & tepung...


Tetibe terfikir..Adunan ni boleh masuk dlm cup cake jgk x???Huhu




End

3 comments:

Cik Nor said...

amboi..gebus gebas kek dia..:)

Unknown said...

kukus selama berapa minit ye

thisni3za said...

Dlm 45 minit atau smp takde cake melekat pada lidi mase test cucuk pada kek.