Tuesday, May 14, 2024

BERBELANJA DENGAN DUIT RAYA

As Salam
Syawal dah tinggalkan kita hari Khamis yg lepas. Sayu plk rasa hati kita...Raya tahun ni aku rasa terkesan sgt sebab tak beraya dgn arwah mak. Masa tahun 2022, kita raya mengejut & waktu tu arwah mak masih ada. Tahun 2023 turn aku beraya di kelantan jadi rasa tu mcm x berasa nk rasa sgt sbb kalut dgn family alik KB.

Tahun 2024 ni baru betul2 aku merasa xde mak mase beraya dkt Perak. Feeling dia lain wehhhh...sama je feeling dia masa tahun pertama arwah abah xde dulu. Jadi sebab tu walaupun aku amik cuti awal, tapi aku x blk kg awal mcm sebelum2 ni. Aku pilih utk blk kg sehari sebelum raya - org kata hari memasak tu...Kami gerak dr rumah pkol 4am. Bersahur di rnr Rawang. Stay sana smp subuh lepas tu baru grk. Smp perak singgah rumah kak cik plk dulu sbb nk bagi sampul raya. Kak cik aku mintak kalo ade extra. Mmg ade la wehhh...😁..Sampul extra ade..Duit extra..Shhhhhh...😀

Jadi hari sabtu hari tu pkol 4pm baru kami keluar dr rumah. Pagi tu Ammar ade kem bestari solat dkt sekolah. Pkol 12tghari baru habis. Jadi kita bagi dia berehat dulu then baru keluar. 
Kids mkn mee kari..Aku & Hata mkn kuih je dkt nyonya color sbb plan nk mkn yg lain plk lepas ni
Lepas makan, sementara menunggu mknn hadam, kami ke dechatlon..Che mek ni nk cari kasut berlari. Kami dah allocate brp RM boleh guna duit raya. So pandai2 lah pilih nk beli brp apa based on budget yg aku bg. Balance yg ada kita simpan..Brng2 tu x semestinya dr Decathlon. dr kedai lain pun boleh.
Ammar pilih ini..Apa motif? Ntah...
Lepas habis mkn, kami jln2 lagi.. Lepas tu masuk aroi thai ni..Hata nk mkn noodle dia. Aku plk nk mkn yg ringan2 je. Tapi berbeza betul menu dkt sini dgn menu listing dkt KL gateaway. Jauh jgk beza dia. Sini xde somtam mangkuk kecik, xde pulut manga bowl kecik & ade byk jgk menu lain xde dkt outlet nih.
Jadi kami order aje la ape yg ada yg tekak nk mkn
Menunya begini...
Yang aku pilih. Kecuali popiah tu..Itu pilihan Hata..
Habis mkn kami singgah kejab ke GIGI COFFEE.Ammar nk air fevretdia disana. Waktu ni dia sorg je order..Kami semua xmo.Sbb dkt aroi thai tu dia minum air kosong je sbb masih kenyang mkn mee kari.
Dekat gigi coffee ni aku suka flavor caramel macchiato 😀
Lepas beli air kami pun berjalan la ke tingkat atas menuju ke keretayg diparkir di tingkat 6. Punya la tinggi parking nya kome. Lepas tu ttibe nmpk spotlight. Terus trigt nk mencari brng menjahit dekat sana. Kadang2 MEMBER SALE dkt spotlight ni berbaloi jgk kalo kita beli. Bukan semua harga dkt sini harga kayangan ye..kadang2 kalo tiba time Halloween / xmas..Mmg byk jgk SALE dieorg. Kadang2 prop cosplay pun bleh dpt dkt sini dgn harga yg mampu milik.

Kebetulan sgt smlm ade member sale 40% off mcm biasa. Tapi ade sale utk item lain jgk. mcm brng dkt bwh ni..Dkt luar  / shopee ade je jual .Tapi harga dkt sini lepas diskaun dah nak sama dgn harga dkt luar. jadi alang2 ada, & x tunggu lama mcm beli dkt shopee baik la kita grab 😆 
Mcm tau2 je aku mmg mencari brng ni utk buat tali totebag / ape2 pemegang / border. Dah ada ini senang sikit nk buat tali dr kain totebag. Semalam dah jmp tali yg mmg utk totebag yg aku beli . Jadi rasenya hari ni dah bleh start enjin pilih kain & potong. Weekend kita gerak enjin mesin jahit.  Kita kasi hadiah handmade la kali ni ye. 😁

Dah lama rasanya x menjahit brng2 craft mcm gini. Sebelum ni kalut jahit costume frieza yg mencabar betul bg aku & Hata...Smp brng bahan2 ke hotel. 1.5 jam sebelum bertanding baru siap semuanya. Kau rasa? Rase huru hara wehhh...😁.Jadi utk costume kali ni kita nk start dr awal la...Baru la x kalut mase event day nnt. Memandangkan Hata ckp xmo join yg competition 60 seconds of anything tahun ni, aku rasa mcm nk join semula jadi volunteer CF. Seronok sebenarnya jadi Volunteer CF ni..😆






5 Comments:

anamizu said...

betul tu bila dah takda Mak / Ayah mmg terasa sgt waktu Ramadhan & terutamanya hari Raya jadi takda mood apa langsung kecuali masih ada adik-beradik ramai boleh juga mengubat kerinduan di hati kan kak...

LadyBird said...

Ammar nak prektis 'bergocos' tu.. supaya nanti xde orang bernai buli ammar..

p/s : semoga arwah abah n ibu sis berada dalam keadaan baik-baik sahaja di sana. Al fatihah.

thisni3za said...

Anamizu : Betul tu..Kita ni pun fikir anak2 nk meriah suasana dgn cousin2 dia.. =)

Ladybird : Gocoh la dgn ayah...Hahaha..Thx

Fiza Aizzawa said...

syiok jln2 sambil shopping nie

thisni3za said...

Fiza : Syiok2 pun byk jgk mengalir pitis ibu ayah =)