Wednesday, May 15, 2024

REUSABLE BAG

As salam
Semalam jam 1 pagi Ammar ketuk pintu bilik mngadu sakit kepala yg amat sangat. Bila Hata check kepala...Terkejut Hata bila kepala & badan Ammar panas sgt. Laju2 berlari turun tangga check back up ubat demam. Biasa mmg ade back up. Sekali smlm tgk2 dah habis dah. Jadi mmg kena bwk ke klinik. Alhamdulillah rumah kami mmg dekat sgt dgn klinik 24hrs. Blk dr klinik terus bg ubat & kasi channnnn..Tido bilik ibu ayah. Maknanya mmg aku la yg kena amik EL utk jaga Ammar. Hata dah x bleh amik cuti sbb keje dia berderettttttttttttt... 😁

Pagi semalam aku masak awal2 bubur nasi utk Ammar. Bubur nasi kan take time nak kembang, jadi mmg kena masak awal2 supaya waktu Ammar bangun nnt nasi dh ready & lps mkn dia bleh trus mkn ubat. sementara tggu nasi masak mmg mcm2 keje x siap yg kita akan tengok dlm rumah ni. kalo time keje x nmpk sgt sbb blk keje nmpk baju yg x basuh lagi, nmpk sampah yg x buang lagi kalo ade...mcm2 lg yg kita x nmpk waktu keje tp nmpk waktu x keje 😁

Lepas semua tu siap, Ammar bgtau yg esok (Khamis) sekolah agama dia ada buat mjls sambutan hari guru. Menggagau jgk fikir idea sbb ttibe sgt kan? Tak buang masa, masa ammar tgk TV aku tgk tutorial dkt fon. Kali ni rase mcm nk belajar jahit reusable bag. Lepas gigih tengok step & ukuran..maka marilah kita menzahirkan keinginan kita tu...
Cincai2 je tulis measurement bag..Asal paham sudah...😀
Stock tali bag dh beli lama...Mujur jumpa semula 😆
Antara stock stock kain yg terpilih & masih ade utk size yg kita ikut dkt utube
Lepas pilih2 kain, potong ikut ukuran, jahit ikut contoh - step2 nk jahit tu kena refer utube jgk sbb kena jahit ikut turutan la kan..Kalo x ikut x menjadi ye kome...Ntah ape jadinya nnt 😁.Akhirnyaaaaaaa...
REUSABLE BAG
Alhamdulillah, mnjadi percubaan kali pertama jahit bag ni. Tak susah sgt..Tp step tu mcm renyah sikit walaupun hasilnya mmg ok. Bag ini xde lining. Sehelai gitu je..Fungsi getah dkt tengah antara tali bag & butang tu adalah bag ini boleh digulung & diikat guna getah tu. Jadi mmg sesuai utk masuk dlm handbag. Lepas beli brng boleh bukak & masukkn brng2 yg kita beli. Aku tengok size dia bleh tahan luas jgk. Setakat nk masukk seekor ayam, susu tin, sayuran tu mmg muat. tahap kukuh tu aku yakin sbb aku jahit tepi jgk dkt joining kain tu. Kalo ikut tutorial xde jahit tepi. Tp aku jahit sbb xmo nmp[ berbulu dkt hujung kain yg dipotong tu sbb kan bag ni xde lining.Lepas tu aku try jahit sehelai lagi guna kain merah ade cat tu. Alhamdulillah menjadi jgk. Dapat la 2 helai smlm lps berenti byk kali iklan anak2 & smp masa kena masak utk dinner. 

Itu sebab kalo ade tempahan baju kurung, aku ckp awal2 - take time. Sbb aku hanya ada hari minggu / hari cuti je nk fokus menjahit. Itu pun kalo xde hal family / cosplay event. Kalo ade cosplay event mmg akan separuh hari dkt tapak event je. Blk rumah dah penat dah. Mmg aku x pandang pun mesin jahit tu. Nak jahit costume pun aku take time yg lama. Mcm 2 ke 3 bulan sblm event dah start dah. Melainkn kalo dtg idea mengejut dr Hata. Itu iye mcm cacing kepanasan aku pulun menjahit .Bila aku dah pulun, abe jago la anok2 deh....Ambe nok menjahit 😉..Haaa..Gitew...

Tapi blk keje nnt aku igt aku nk jahit totebag yg simple aje la utk buat hadiah hari guru sekolah Agama Ammar. Mengejut2 sgt..jadi mmg semua benda nk kena cepat. Nk gi beli mmg x sempat dah sebab this week Hata mmg akan blk rumah lepas maghrib. Lps tu smp rumah dh pkol 8 lebih. Masa terlalu singkat nk masuk mall & pilih barang. 

Totebag tu kalo aku add on scrunchies pun ok jgk kan? 😉


12 Comments:

adnil linda said...

ya Allah, seronoknya pandai menjahit....semua jadi...

Suria Amanda said...

Wow...tak sangka ada bakat menjahit ni...kalau SA la...memang x tercapai dek akal...ok gak letak scrunchies

Sii Nurul said...

Bestnyaaa kalau pandai menjahit...tgan sy keras sgat haha

Sharhanah said...

Scrunchies tu kalau tambah pun ok sangat.

thisni3za said...

Linda : Alhamdulillah..Rezeki =)

SA : Alhamdulillah..Rezeki =)

Nurul : Boleh belajar ni =)

Sharhanah : In Shaa Allah kalo sempat =)

mummy_ayu said...

wah best nya..buat sendiri je hadiah.. i like!!
semoga Ammar cepat2 sihat key..nak kasi hadiah kat cikgu ni

LadyBird said...

semoga Ammar cepat sihat.. ameeennn

cantiknye beg.. seronoknye kalau pandai menjahit...

anamizu said...

moga Ammar cepat sihat ye.. wahhh bestnyaaa boleh customize utk hadiah hari guru ni! hehehe

thisni3za said...

Mummy ayu : thx sis =)

Ladybird : Thx sis =)

Fiza Aizzawa said...

hebatnya awak.. bekerja lepas tu pandai menjahit. Betul kita bila duduk rumah nampak byk je kje rumah nk dibuat, kalau duk opis tggu blk kje nnt.. semoga anak cpt sembuh

thisni3za said...

Fiza : Alhamdulikllah boleh la buat utkl waktu2 kecemasan =)..Terima kasih

thisni3za said...

Ana : Terima kasih =)