Tuesday, May 28, 2024

SUSUN CARA KITA

As salam
Dah jadi mak2 ni, part susun bahan2 basah dlm peti ais ni mesti dah jadi mcm rutin kita tiap bulan / 2 kali sebulan or sebulan sekali or smggu sekali kan? Mcm tu jgk la dgn aku...Tapi aku ni kadang2 je.Sebulan sekali aje rasenya...😁. Sebab kdg2 kami mkn luar lepas waktu keje..Sebelum ni Hata x bz sgt. Jadi biasanya smp je rumah pkol 6 tu terus gi mkn mlm. By 8pm dah ade dkt rumah utk kejar maghrib 😁 . Lepas tu baru la aku bleh basuh kain, kemas sikit ape2 yg perlu dkt dapur tu Memasing penat weh nk masak kalo blk keje,. Dah la skrg ni cepat rasa penat. (kesan vaksin ke ek?) Kalo aku smp rumah pkol 6pm, lps tu berkejaran nk siap masak sblm maghrib (max 2 lauk 1 nasi)...Pkol 8pm baru dpt mkn. lepas tu mmg aku dah flat giler. Nk tengok kain yg dh mcm gunung everest tu pun mampu tengok sajer 😂.nama nk lipat tu mmg idak le 😆

Hari ahad kami x kemana2. Pagi tu masak mee goreng utk breakfast. Lepas tu utk lunch aku masak nasi, daging goreng & habiskn stock ketam dgn masak lemak putih. lepas tu aku pun mngerjakn lah barang2 basah yg aku beli hari sabtu tu...
prawn in a papercup 😉
Bekas kecik2 nk isi lauk basah ni dh habis sbb x byk dkt rumah ni. Tupperware kecik2 xde plk (#kenapegikedaieco)..maka terpaksa la amik papercup balance assignment sekolah ammar utk jadi bekasnya. Udang2 ni je aku buat gini tau. Yg lain2 tu idak le aku buat gini. Oh Ya... Aku dah lama x beli daging dlm kuantiti yg banyak.Sekilo tu byk ke?😆 Mase dkt pasar chow kit aku beli sekilo daging. Mase nk potong2 tu terasa byk plk. Dpt la 4x makan (4 bekas)..Byk jgk kan?. Udang galah ni aku asingkn 7-8 ekor 1 bekas. Sbb aku sorg je yg suka udang galah ni.Masa nk masak aku keluarkn aje 1 bekas. defrost & ready utk dimasak. Mcm tu jgk dgn daging.  Mcm mak2 lain, aku asingkn dlm bekas ikut portion yg kita nk masak. So nnt time nk guna, hanya keluarkn bekas yg kita nk je. X perlu tunggu lama utk semuanya defrost. Kalo asing2 gini proses defrost tu lg cepat, kan? Sotong aku asingkn dlm bekas kecik2 jgk. Dpt la 3 ke 4 bekas mcm tu....Settled part asingkn lauk smp badan dah bau mcm2 😅

Sebelah mlm aku rase mcm masih ade energy.. Jadi marilah kita tetas sikit gunung everest dkt dlm bakul kain ni ha...Dah makin semak mata aku tengok..😆.mana yg kena lipat, kita lipat la..Mane yg boleh gantung tu kita letak tepi. Alhamdulillah berjaya siapkn utk 1 batch. Ni yg tengah basuh & esoknya nk jemur dah jadi 2nd batch dah. Baju2 che mek aku x tlg lipat dah. Kome lipat la sendiri ye. Udah beso panjang tinggi dr ibu ni 😆. Pepandai la kemas baju sendiri.
Sambil melipat kain HP jgn sesekali letak dkt2..Mau dr sejam drag smp ke 2 jam nk siapkn melipat kain. Ini pun semalam ade jgk delay dia sbb main reply msg plk kita 😁 .Lepas tu tengok plk cite korea. Hmmm..Kekadang ralit tengok TV..Tetibe tangan pun stop jgk melipat...Pelik

Itu la aktiviti Ahad cheq. Semalam anak2 request pegi taska  lmbt sikit dr biasa waktu aku keluar htr baju. Ok la ..Layan la utk smggu ni. sempat jgk la aku bwk bekal goreng express udang galah sebekas, rebus telur utk breakfast & kids breakfast cornflakes sblm ke taska. Aku x harap anak2 aku tinggal dkt rumah time cuti sekolah. Biarla dieorg duk taska. Aku dah byr monthly dkt sane. Fon pun aku bg bwk ke taska. Tapi dioeorg ckp ptg baru dpt main fon. Xpe lah..Janji ade cikgu2 tlg tengok2kn dieorg & bg mkn.

Anak2 korang mcmane waktu cuti sekoloah selain dr stay dkt kg?
Aku plan cuti nnt nk cari kem la utk dieorg..
Korang ade tau mane2 kem dkt KL utk kids?




3 Comments:

Ezna Khalili said...

Rumah ni kalau beli 1 kilo daging tu nak habisnya lambat juga. Kemas je udang letak dalam paper cup tu.

mummy_ayu said...

tu la rutin kita mak mak ni kan...ade je list to do nya bila kat rumah tu
anak MA kena push study sbb lepas cuti ni ada exam but ada jugak kasi dia kuar ngan kawan2 dia sekali...
kena la relax jugak kan
bab baju tu..sama la.. memang kena cari mood nya

thisni3za said...

Ezna : Kami suka jgk mkn daging...Especially daging goreng kelantan style tu =)

MA : Good luck to your kids sis...=)