Monday, June 10, 2024

2 MINGGU PUNYA BREAKFAST

As Salam
Lately badan rasa mcm gempal sikit sbb tang peha kain seluar dah start padat 😆. Dagu dah ade double chin, lengan dah nmpk gebu 😁Maka aku pun mula la fikir mcmane nk turunkn sikit part2 ni sebab nk bersenam tu mcm liat sikit. Weekend pun kalo xde aktiviti luar kami hanya akan berjalan sejauh 5km pusing 1 taman seberang but at the end bersarapan dkt mamak depan taman rumah kami 😆

Maka aku pun cuba la teknik ini sbb sebelum ni masa aktif dpt job cosplay, aku try utk CUT SUGAR..Mmg menjadi. Tapi bila anak sentiasa ada dengan kita & job cosplay dh kurang skrg ni, maka aku kena cari teknik lain pulak. Setelah berjaya ber-istiqomah selama 2 mggu nk masuk minggu ke 3 dah ni...Aku kuatkan diri utk breakfast dgn hanya makan 2 biji telur rebus.
Menu breakfast setiap pagi hari bekerja
Aku start ni sejak Hata kena outstation ke melaka hari tu. 4 hari direct aku buat. Hari Jumaat aku stop sbb breakfast dgn Hata. Weekend mmg ke laut la...Mende ni boleh disiplin waktu hari bekerja je. Kalu weekend / hari yg Hata dpt WFH mmg x bleh 😁

2 biji telur rebus setiap hari bekerja dengan 1 kole air bergula. Lepas habis sekole air bergula ni , mmg smp mlm aku x sentuh dah air bergula. Kalo amik pun ade la secawan aje kot. Itu pun kdng2 share dgn Ammar. Kalo tidak tu mmg aku amik ais kosong je. Breakfast ni buat aku rase kenyang smp jam 12.30 tgh tau. Kalo lepas tu rase lapar dtg sikit2 je & aku hanya minum air kosong. utk smp ke lunch hour tu.Lunch tu kadang2 aku makan..kadang tu mkn lite2 je. Sebab dinner aku akan makan nasi dgn family. Rase x best plk kalo x dinner sekali kan? Anak2 blk sekolah nk m,kn sekali dgn ibu ayah. Kalo aku x mkn nasi pun rasa x best sbb kadang2 anak2 tu nk 1 fmly mkn nasi sekali dgn mereka.

Alhamdulillah dah nk masuk minggu ke 3 ni, aku mmg dpt rasa perubahannya. Especially part peha. Ruang seluar yg sebelum ni mcm padat dah mula loose sikit. Aku bukan nk diet teruk. Siap ada target. Aku cuma nk diet ikut kesesuaian & keselesaan aku. Susut sgt pun x best jgk sbb nnt risau org tny aku..Sakit ke? Kang dr xde penyakit terus berpenyakit. Penyakit risau bile org tny sakit ape 😆

At this age aku rasa aku hanya mampu control makan aku gitu aje la...Bl;k dr dinner tu aku mmg x mkn ape2 dah. Cukup sekadar minum air kosong sebelum tidur. Ammar plk aku bg minum susu secawan utk bg perut kemas & minum air kosong sebelum tido. Selera awe ni dah b yk skrg. Kalo kena selera sepinggan tu mmg bleh habis. Kadang2 sementara tgk TV pun mulut dia bleh lg menguyah biskut2 yg ade dkt rumah tu. Kids nk membesar gitu la kot kan? Cuma aku kena control la dia sikit jgn ter-over mkn jajan waktu mlm 😉 

Skrg aku tengah dlm proses meneliti material kain yg lain utk buat suit cosplay yg baru. In Shaa Allah utk event comic fiesta bln 12 nnt. Hari tu, sedang elok je CF announce event date, laju2 Hata booking hotel. Booking awal sebab xmo terlepas peluang duduk dkt hotel yg paling dekat dgn KLCC. Senang nk ke event. Tak perlu menapak / mencari parking...Kalo jauh2 susah nk suit up. Kalo dpt hotel dkt dgn KLCC, senang suit up dr bilik je lepas tu turun ke tapak event 😁

Comic Fiesta tahun ni buat pada 21 December 2024 & 22 December 2024.
Aku plan nk jadi voluteer semula utk hari sabtu tu sbb kami plan x masuk dah cosplay competition 60 second of anything. Jadi kalo sesapa free ke sana hari tu..Bleh la roger2 😁




8 Comments:

Ammi said...

ammi pun sama..
buat IF tapi kadang2 terbabas juga IF (pepagi beli sarapan).
kalau ammi IF ammi dinner last before maghrib, pagi tak sarapan cuma minum segelas kopi o tanpa gula. pastu lunch nanti baru makan or ammi buat shake je.

ammi pun macam niza jugak...dinnerlah masa untuk makan dengan family, jadi terpaksa makan nasi malam.

thisni3za said...

Ammi : Kan..Kalo weekend / Hata wfh mmg kelaut la telur 2 biji tu =D...

Vitamin Syaza (VS) said...

Cut sugar memang senang nak nampak perubahan. Kalau konsisten 2 minggu, auto lepas tu tak lalu dah kan dengan sugary things ni ^^,

adnil linda said...

sama lah linda...tapi tulah, nak kena keluarkan peluhjuga...tak sedap betul badan bila lama tak keluar peluh

LadyBird said...

cut sugar salah satu cr paling baik untuk stat diet.. gud lak :D :D :D..

thisni3za said...

Syaza : Betul..Nk istiqomah tu yg berat tu =D

Linda : Betul..Bdn rasa lemah je...

LB : Thx sis =D

Farrah MF said...

Semoga terus konsisten. Mudah-mudahan misi cut sugar berjaya dengan jayanya!

thisni3za said...

Farrah : Thx sis =D