Friday, June 28, 2024

KENA PAKSA SEBAB TERPAKSA

As Salam

Ini la yg terjadi sejak2 ibu mertuaku tahu yg anak dia bakal kesana kemari menjadi detective conan mencari rezeki utk wife & anak2 dia...Sejak awal lagi mak mertua aku suruh aku amik lesen kereta. Tapi aku ni degil gi amik lesen motor plk 😆. Org kelantan kecek " nok tunjuk handaley"😆

Maka sejak Hata masuk department detective conan ni lepas raya hari tu, my MIL(mother in law) suruh Hata register-kan aku ke kelas lesen memandu pulak. Dia risau menantu dia hantar cucu2 dia ke sekolah naik motor. Dia tau menantu dia tu dah biasa bawak motor & htr anak2 kalo waktu Hata kena sampai ofis awal...Tapi dia tak nak perkara tu jadi kebiasaan. Husband takde xpe..motor ade kalo nak pergi mane2 yg trdekat..Husband x dpt hantar anak2 ke sekolah takpe..Motor ade utk htr anak2 ke sekolah.😁

Makanya Hata said lepas dia blk dr assignment ni, kami akan ke IMKL untuk pendaftaran. Aku bukan tak nak belajar..Tapi aku rase mcm tak cukup kuat utk belajar drive 😆. Walaupun Hata ckp aku akan amik lesen kereta AUTO. I is ketaq lutut wehhh...At this age baru nk belajar bawak kete...Pengsan 😆

Kenapa aku pilih IMKL? Tempat aku belajar motor 2 tahun lepas?Sebab tempat ni kalo belajar kereta, kita belajar dlm kawasan tu jgk. Bukan kena pegi tempat lain utk belajar. Mcm mase aku amik lesen L kereta dkt kepong dulu. 1st 1 hour je dia bawak aku ke tapak lapang utk belajar basic. Lepas tu aku kena pegi area Bukit Broga tu utk belajar dkt track. Giler jauhhhhhh sgt dgn kepong tu ye kome. Buang masa amik aku , perjalanan pegi & blk. Belajarnya 30 minit je lepas tu kena tunggu turn org lain habis baru blk sekali. Lepas tu aku x sambung dah belajar dkt tmpt tu. Tapi sempat la dpt lesen L tu sebab syarat utk pegang stereng kete kena ade lesen L. Lepas tu briefing mcm dkt IMKL KPP01 pun xde dkt kepong tu dulu2. Diorg bg aku buku utk jawab exam komputer terus.

Sama jgk mcm lesen motor. Sebelum dapat bawak motor dkt track, kena dptkn lesen L lepas lulus ujian komputer. Lesen L tu valid utk brp bulan je. Jadi dlm bbrp bulan tu korang kena settlekn KPP02 & KPP03 lepas tu amik test JPJ. Lepas dah dpt result test JPJ pd hari yg sama, smggu lepas tu kena gi JPJ amik lesen P...Lepas 2 tahun baru dpt lesen penuh.

Hari tu Hata ade kol IMKL ni. Mereka cakap tempoh nk settle lesen P kereta is within 10 months. Sebab nk kena ikut turn & availability slot waktu tu. 

Jadi korang doa2kan la semangat nk belajar driving nk dtg dlm diri aku ni ye. Semoga aku mudah belajar & senang lulus 😁

0 Comments: