Thursday, June 13, 2024

MINI MESIN JAHIT PORTABLE

As Salam
Minggu lepas nmpk ade SALE lagi dekat LAZADA pulak.. W/site ni mane pernah xde sale kan? 😆. 

Actually aku memang mencari mesin jahit utk buat lubang butang sahaja. Mesin jahit dekat rumah ni mesin jahit lurus je. Nk beli tapak buat lubang butang pun tak boleh. Mesin jahit singer tu ade..Tp xde mase & peluang utk bwk pegi servis. Nk servis pun tau dkt mane sbb mesin jahit singer skrg ni sgt RARE ye..Mesin ni aku beli zaman che mek baru umur setahun. Dah 13 tahun umur mesin tu 😁

Maka selepas aku survey dkt 3 shopping w/site ni, aku rase harga dkt LAZADA yg paling berbaloi utk aku grab. Free Shipping & Aku pilih utk letak alamat dkt rumah. Senang. Kalo buat alamat ofis mcmane aku nk bwk blk naik motor kan?

Maka hari Isnin tu mesin dah smp. Baik dispatch ni letak dkt tempat yg berbumbung dkt rumah tu supaya packaging x kena hujan. Waktu skrg ni hujan x menentu..kang dkt ofis panas terik tapi dkt rumah hujan. Gitew la cite dia. Masa blk che mek tny ape dlm bungkusan. Aku cite aku beli mesin jahit utk buat lubang butang.
Kita layan la video unboxing ni ye 😆

Lepas dinner che mek pun bukak. Excited die ye kome. Sbb mesin ni comel je. Size separuh bantal tido kite je. Excited dia unboxing sambil ibu rekod video. X sedar pun aku che mek pegi plug in & try jahit. Berani kamu ye che mek. Mesin jahit ni portable & sesuai utk jahitan yg lite lite jer. Utk beginner bleh la kot beli...Or beli yg rege RM100+. Itu elok sikit.

Gigih che mek mengetest. Seronok dia bile mesin ni gerak perlahan & senang je nk handle. Mesin jahit lurus yg sedia ada aku mmg x bg che mek usik sbb speed setting dia dh lain. Mesin jahit ni ade 12 option jenis jahitan. Tak boleh adjust the jarak benang tp ade option utk pilih 2 jenis jarak yg ada - mgkn size 2.5 ke 3.5 punya jarak jahitan. Jahit zig zag pun ada.

Aku dpt free tapak mesin jahit lubang butang, extra sekuci & extra tempat isi benang. 1st time beli mesin comel gini ye. Aku pun sama naik excited jgk nk try. Tp try utk buat lubang butang aje la...😀

Aku nmpk mcm che mek excited try test mesin ni. Hari tu bantal bucuk masham dia dah koyak sikit. Maklum la bantal lama..mesti la cover dah naik reput kan? Dia mengadu dkt aku tunjuk part yg koyak tu...Aku jwb..Turun bawah pegi on mesin jahit kecik & jahit la sendiri. Dia dah bleh handle walaupun ade jahitan yg masih bengkang bengkok entah hala kemana 😁. Tak lama lepas tu dia naik bilik semula & tunjuk hasilnya dkt aku..Ok la ...Janji kain atas & bawah bersambung & tertutup jgk bahagian yg koyak tu...

Lepas tu aku ckp..nnt free2 aku potong kain ukuran utk totebag. Aku nk suruh dia try jahit totebag yg simple2...Jahit lurus je kan?😉

7 Comments:

adnil linda said...

bagusnya cek mek...linda pun ada mesin jahit tu, setahun selai baru keluar kotak..hahaha

Faizal R said...

Boleh buat bisnes alter seluar ni. Sekali sekala alter seluar kadang geram juga dengan charge yang dikenakan. Padahal senang sahaja kan.

thisni3za said...

Linda : Kena kasi can jgk...Nnt kalo sy xde sape la nk gubna mesin2 jahit tu =)

Faizal : X senang jgk..Kalo alter kaki ok la..Kalo nk kecik ape bagai mmg rumit .Sbb tu chrg mahal.

Syazni Rahim said...

Selamat menjahit ya!

thisni3za said...

Syazni : Thx sis =D

Suria Amanda said...

Best kalau pandai menjahit..kak SA jangan harap la..suar koyak pun xreti nak jahit de..

thisni3za said...

SA : Bleh lg tu kalo nk belajar basic menjahit =D