Sunday, July 28, 2024

MIMPI LEPAS TU KUCING MATI

As Salam

Aku x sure aku dah pernah cerita dkt sini atau tak kejadian yg pelik tapi benar-benar berlaku dekat diri sendiri. Cerita dia gini...

Ade suatu masa tu aku blk KB..Tiap kali blk KB mmg aku akan ke kebun FIL sebab dia ada tanam pokok buah kedondong. Pokoknya rendah je...Tapi buahnya meriah. Jadi tiap kali blk mmg aku akan ke sana amik & buat asam boi kedondong. Ade skali blk tu aku tengok rumput dah start panjang dkt kebun tu..jadi aku saje2 la cabut2 rumbut tu & kasi clear sikit area aku amik buah kedondong tu sebab risau jgkkn kalo semak sgt.Aku igt lg aku cabut rumput tu waktunya dah petang dah...Pkol 6.30 atau bunyi azan maghrib baru masuk rumah. Sambil cabut, pak mertua aku tlg bakar..Hata pun ada sekali waktu tu. Aku sgt suka bau asap bakar sampah waktu petang2..Mmg terasa kampung sgt ye..Dulu2 kalo blk kg Perak itu jgk la yg aku buat 😁.

Esoknya badan aku ttibe je naik ruam / rashes / gatal2...Gitu la kaegori dia...Memula aku igt sbb cabut rumput semalam. Tapi mlm tu aku mandi rase mcm dah sental semua dah..Kejadian ni berlarutan smp la aku blk KL..Tiap kali nk senja je mmg start la gatal2 tu...Siang hari xde plk. Kejadian tu berlaku smp 2 mggu lebih kot.

Dalam tempoh itu, aku pulak ada mimpi pelik..Mimpi tu jadi mmg waktu dinihari dlm pkol 3am-4am...Tapi lepas tu mmg aku cerita la dengan Hata kan...Mane bleh x cerita benda2 mcm ni kan?...

Aku mimpi ade seekor lipan warna merah terang bergerak menuju kearah aku yg sedang baring mengiring. Lepas aku nmpk tu aku pun ambil bantal & tindih lipan tu. Makanya lipan tu tak sempat la sampai dekat aku.Lepas tu aku trjaga & buat la apa yg patut...

Lepas tu aku blk kg & cerita la dkt kakak2 aku..kakak2 aku suruh aku berhati2 dgn semua perbuatan & percakapan aku...Ada yg bg tips doa2 sebelum tdo & ada yg nk sedapkan hati aku ckp itu mainan tidur. Lepas tu aku blk kl semula. 3 ke 5 hari lepas blk dr kg tu, kucing aku nama sonic x blk rumah 1 mlm..Esok pagi dia blk nmpk mcm sakit kaki mcm trseliuh / trjatuh . Aku masukkn dia dlm cage then dah ptg baru kami bwk dia ke hospital. Last2 sonic mati dkt hospital & kami kena byr rm150 utk emergancy case ni. Vet bgtau sonic ada masalah pundi kencing jadi dia x bleh kencing dgn elok & kuman dah naik ke buah pinggang smp tak dpt diselamatkan lagi dah. Waktu tu 1 isi rumah menangis trmasuk la Hata. Malam tu kami tanam sonic dekat tanah sekangkang kera depan pagar ni je. Tepi pokok kari. Lepas tu 3 hari berturut2 angin mlm kuat sgt...Mcm alihkn bau bangkai sonic mungkin...Tapi kami tanam dia dalam jgk.

Sesetengah org ckp x elok tanam kucing yg mati kan..Tapi aku & Hata dah buat research sebelum tanam sonic. Ade fakta yg menyatakan kita boleh tanam haiwan peliharaan yg mati dengan sebab utk elak dr bau bangkai yg akan mengganggu jiran2.. kalo bangkai tu dihurung lalat & lalat tu terbang merata..Jadi lalat tu akan sebarkan penyakit pulak. Jadi sebab itu kami tanam sonic.

Back to story aku mimpi pulak...

Lepas dah lama kot aku gatal hanya dtg waktu menjelang senja...Maka kami pun call la sorg ustaz ni. Ustaz ni dah 13 tahun kami kenal. Memula kenal dulu sebab bwk che mek la..Duk teriak je dr lepas maghrib smp ke tghmlm...Mau x risau kan..jadi sejak dr itu kalo ade ape2 yg kami berdua x bleh handle mmg akan jmp ustaz tu...Ini pun kami last contact  5 ke 6 tahun lepas kot.😁

Memula kes gatal2 ni ustaz tu x cakap ape..Dia ckp mgkn bdn aku je alergic masa cabut rumput tu...Dia bg air utk aku mandi & buang bisa2 yg ada...Lepas tu aku cerita ttg mimpi lipan tu...

Ustaz tu bgtau kadang2 benda ni mainan mimpi. Kadang2 sebagai reminder utk kita lebih berhati2 dlm kehidupan seharian...Tapi ustaz tu ade ckp yg aku dlm kategori kuat sebab dpt halang lipan tu dr dtg dekat / sengat aku..Sebab kalo lipan tu dpt sengat mgkn aku dlm bahaya .Tapi ustaz tu ckp lg...Jgn percaya sgt tafsiran mimpi.. Cukup la baca apa yg patut & berserah aje pd Allah..

Aku ade jgk google2 tafsir mimpi aku tu...Betul ustaz tu ckp...Kena doa mintak perlindungan dr Allah & berserah pd Dia je. Ade 1 part tu aku baca..Kalo mimpi gitu ade yg nk try sebab x puas hati dgn kita. Terus aku terfikir..Ape la yg "org tu" nk dengki dengan life aku ni kan? Nk kata kaya menunjuk brng selalu - TIDAK..Nk tunjuk gmbr bahagia semacam - TIDAK...Nk bangga anak2 berjaya / capai ape2 - TIDAK...Jadi apa yg buat "org tu" mcm dengki dgn aku ni kan? Takkan dengki dgn cosplay character plk  πŸ˜†Life kami biasa2 je...Bahagia cara kami...Cukup la kami saje yg rasa...Kan?

Gitu lah cerita ttg mimpi yg aku dah peram lama dah...
Baru hari ni trgerak nk cerita...
Korang pernah mimpi gini & jadi mcm2 lepas mimpi tu?


10 Comments:

Roziah @ Cie said...

Semoga dipermudahkan urusan dan dijauhi dari segala musibah.

mrhanafi said...

mohon dijauhkan perkara yang kurang kurang elok-elok

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

Kena berhati-hati juga kan . Lagi-lagi kalau berminmpi binatang berbisa . Moga dijauhkan dari perkara buruk berlaku

anamizu said...

tu lah kuat jugak sis ni3za sbb dpt halang lipan tu drpd sengat tp tu lah lain mcm pulak bila gatal-gatal tu dtg menjelang senja kan? moga sis ni3za sekeluarga dilindungi drpd perkara2 yg tak elok aminnnn

Mama Zharfan said...

thanks for sharing.scary jugak mimpi lipan tu...moga2 tak de apa2 yg mudarat laaa...i jrg2 la mimpi..or kalau mimpi, bgn2 tu dh tak ingat sgt hahahh kiranya memang mainan tidur semata2

thisni3za said...

RC : Thx sis..Amin

Hanafi : Terima kasih...Amin

CCL : Itu la tu...

Anamizu : Alhamdulillah..Mujur la sempat buat mcm tu..Alhamdulillah skrg gatal2 tu dh xde dah =D

MZ : Thx sis...Mimpi x igt tu bagus jgk..X payah fikir pjng2 ttg mimpi lps bgn tdo tu =D

Ezna Khalili said...

Rasa tak pernah mimpi lipan tapi pernah mimpi budak dia datang....bila baca / google katanya budak ni macam 'entiti' yang nak pergi ke kita. Dulu2 la. 2-3 kali gak mimpi budak ni....

thisni3za said...

Ezna : Kalo mimpi budak pun sesuatu jgk tu =)

fanny_dcatqueen said...

Alhamdulillah belum pernah mimpi aneh2 kak. Yg sampai buat kepikiran lama. Moga tidak lah. Bagus ustad nya. Pada ujung2nya, memang lah kita harus berserah dan minta perlindungan ke Allah juga. Ikut sedih yg menimpa sonic. Saya pun kalo sampai anak2' bulus meninggal, mungkin akan lama menangis. Terlalu sayang Kat mereka

thisni3za said...

Fanny : Alhamdulillah..terima kasihya =D