Thursday, August 15, 2024

BUAT MASA NI TAK BOLEH FIKIR LAGI

As Salam

Biarlah gambar aje yg berbicara buat masa ni walaupun dah hari khamis. πŸ˜€

Buat masa ni tak boleh fikir lagi nak ajak Ammar join ke tak sebab esok baru Hata blk dr Kelate. Dia kena kesana pulak minggu ni. Start dr hari Sabtu lepas smp hari ni. Esok baru grk blk KL sebab aku x bg dia drive waktu mlm lepas keje hari ni. Esok pun aku dgr dia akan grk dlm pkol 10am kot sbb partner yg ber-car pool dgn dia nk singgah pasar siti Khadijah sebelum grk blk.

Aku rasa kali ni mcm mencabar kredibiliti parents utk perah otak cari idea design dr bahan recycle utk anak2 πŸ˜†.Sebelum ni senang je nk buat...

Sini aku saje nak share antara koleksi costume yg ammar ada :
Tahun lepas temanya 60an...
Gigih ye kami pergi ke JJJ cari bahan. 
Sebab nk cari yg mahal2 mcm membazir..Nk pakainya sekali je.😁
Guitar tu pinjam kakak punya πŸ˜†
Doctor Strange 

Ini 80% from the costume aku jahit sendiri. Dr baju luar, cloak merah tu, gauntlet, tali pinggang semua kami jahit & buat sendiri. Pernah skali sorg anak ofismate Hata sewa & alhamdulillah anak dia menang. Ini kalo x silap aku masa hari guru..Waktu ni Ammar dapat no.3 😁

Air Force

Ini masa hari Kanak2 tahun lepas. Tema dia adalah kerjaya. Gigih ye aku gi Nagoya cari kain warna Air Force ni..Sebab Hata cakap kerjaya lain dah biasa sgt.Lepas tu main jahit je baju suit tu..Itu pun x sempurna sgt sbb dpt idea pun dah nk dekat tarikh dah. Part corong udara, deko helmet semua Hata buat sendiri. Alhamdulillah yg ini dpt no.2 😁. Waktu ni ramai jgk bdk2 darjah 6 pakai air force suit tp x complete mcm Ammar πŸ˜†

Little Pennywise 

Ini tahun lepas jgk...Masa Ammar masih kami aktifkn masuk kids cosplay competition. Baju tu mmg 100% aku jahit sebiji mcm baju aku. Waktu ni Ammar kena buat 3 pose at 3 points. Dia berlatih masa kami dah smp dekat tempat event. Mujur la Ammar dapat hafal setiap pose & movement yg kami ajar...
Alhamdulillah...Dpt 2nd runner up

The next day (ahad) tu kami pulak bertanding ...Alamdulillah..Ada hasil jgk..berbaloi la ulang alik ke Central I-city utk competition ni 😁

Double Trouble Cospose Sankai Competition
Kamen rider Gaim & Tsukuyomi
Masa Ammar jadi Miguel dr filem COCO
Ammar in Black Adam suit

Black adam suit ni aku jahit bukan untuk masuk competition tapi utk event premier screening cite black adam. Waktu ni Hata jadi Shazam warna biru kalo x silap aku.. Dua2 suit tu aku jahit jgk. Gigih ye cari kain dekat kamdar sbb nk material yg stretchable. Belt tu Hata buat dr eva foam..Gauntlet tu dari kain mcm ala2 kain sari . Cape dr kain paling murah sbb nk ringan😁

Ini la suit Pennywise aku dulu...Ini pun aku jahit sendiri 100%...Waktu ni baru je tahu ade pertandingan skit ni. Kena buat skit 3 minit kalo x silap aku. Hata tlg buat jalan cerita. Sebelum ni ade baju lain tapi warnanya lain jgk.Sanggup ye pegi beli kain dekat Nagoya utk jahit yg baru. Esok nk competition, pkol 3am baru siap baju ni. Dah la competition pkol 10.30am.By 9am kena ade dekat IUMW ni. ALhamdulillah berjaya jgk menang. Waktu dah nk habis skit tu aku berjaya buat 1 hall terkejut sbb aku mcm gi terkam judges...Waktu ni stage rendah je..tinggi sejengkal 😁.Hata plk dpt consolation je..jadi la..😁. 2 mggu jgk baru cash money tu di transfer ke akaun aku. Lepas dah masuk mmg aku share sikit dgn Hata & anak2...Kami mmg  tiap kali menang akan bg jgk dekat anak2..Kalo menang RM100 tu idak la..Tp kalo menang cash RM300 above mmg akan share dgn anak2 sebab dieorg pun kdg2 tlg bwkkn prop & sanggup teman kami ke tapak event.
Ladies Pennywise 😁

Boleh dikatakan tahun 2022 adalah tahun kami smp ade yg dengki. Boleh dikatakan ape je cosplay competition yg kami masuk..Skit solo / solo pose / Pairing skit / pose mesti ade tempat walaupun hanya consolation. Sebab waktu tu Hata masih ade free time & mmg boleh join ape je competition. 

Tapi sekarang dah kena limit kan sebab Hata makin busy dgn keje hakiki. Nak menang pun dah susah sbb yg dengki tu jadi judges masa kami bertanding πŸ˜‚. Apa pun aku dgn Hata dah set in mind. Jgn fikir judges tu dengki sebab kita dah kalahkn dia walaupun waktu tu kali pertama kami masuk pertandingan. Tapi fikir " belum rezeki kita". Itu yg kami berdua set dlm kepala kalo nmpk judgeds yg x suka kami tu. Tapi kalo awal2 tau mereka adalah judgeds, kami mmg x masuk. Bukan sebab tau kami x akan menang. Tapi tak mau dia makin x suka dgn kami.Gitew...

Begitu lah adat resam dalam dunia cosplay..Kan? Dari 2019 aktif smp skrg..Dah mula faham dah rentak cosplayer yg masuk competition dgn rentak cosplayer yg buat utk job & special event.

Byk pulak share gmbr2 cosplay kami kan? Tak pe lah...Flash back sambil fikir nk join ke tak anjuran sekolah ammar ni 😁


6 Comments:

Mama Zharfan said...

best betul sbb u ada skill menjahit sendiri all the costume. so creative laaaa

nurul aqidah azahar said...

rajinnya buat cosplay macam ni..haha..cantik

Ezna Khalili said...

Sangat kreatif. Kalau masuk pertandingan kat sekolah mesti anak akan dapat tempat sebab ibu dia gigih. Talented....

Syazni Rahim said...

Bestnya, mesti anak gembira

uncle gedek said...

kalau tengok gambar2 lama ni... Rasanya johan dalam genggaman!

thisni3za said...

MZ : Alhamdulillah..Bleh la sikit2 =D

Nurul : Thx =D

Ezna : Saje suka2 je ni sis =D

Syazni : Alhamdulillah...=D

Uncle : Cosplayer lain ramai lg yg hebat2 uncle..Sy ni amatur je =D