Saturday, August 24, 2024

DIY PROP : HOW TO MAKE A REALISTIC HEART

As Salam

Hari tu tetibe datang idea nk buat realistic heart ni sebab ade 1 babak dalam skit tu kami gunakan jantung davy jones . Jadi tempat rujukan kita adalah pinterest .Aku search mcmane nk buat realistic heart utk jadi prop kami masa competition esok nmpk mcm the real javy jones heart gitew.

Kebanyakan realistic heart yg aku jumpa adalah dari benang kait yg mana mmg bukan kemahiran aku nk kait mengait ni..Silap2 terlilit smp ke siku. 😆. Tapi aku amik jgk la contoh  hasil mengait tu...Lepas tengok & fahamkan..Aku pun selongkarlah stock kain2 yg ada...Terus buat lakaran & potong kain2 tu.. Foam mmg dah ade sebab masa pegi JJJ hari tu aku jmp dieorg jual dlm pack2 kecik. Jadi mmg sesuai la utk kami prop maker amatur ni..😁
Foam dr JJJ...RM6 / packed
Kepingan2 kain yg aku dah jahit keliling & ditinggalkn 
ruang utk terbalikkn & masukkn foam.
Bentuk2 ni aku main hentam aje tau..
Bukan betul2 ikut sgt sebiji dlm gmbr 😁
Terbalikkn kain & moh le kita masukkn foam...
Masukkn foam 

Pada aku nak masukkn foam dekat bahagian yg besar itu xde masalah especially dekat bahagian utama hati/jantung. Cuma waktu nk masukkn foam dekat part yg kecik tu mencabar sikit sbb kena berhati2 supaya jahitan tak terbuka & terlebih foam. Kalo terlebih foam, kain akan nmpk keras kejung sgt..Nnt susah nk bentuk. Sama macam masa aku buat tentacles davy jones...Mmg kena buat lembut2 je..Aku guna kekabu original ye kome. Ade lagi baki kekabu masa buat tilam Ammar ...Dah 9 tahun dah stock kekabu tu 😆. Dah masukkn foam tu kena guling2kn kain tu supaya mereka bersatu dgn baik & tak berketul2...Gitew...

Dah masukkn dekat semua bahagian & dah puas hati tahap isipadu foam dlm kain tu, bleh la kita adjust letak atas kain bentuk 💜 tu...Lepas tu jahit la guna tangan utk mncantumkan spt pcs kain yg dh diisi foam tu...Jadi la gini...
Realistic Heart
Ini gmbr contoh yg aku amik dr Pinterest.

Aku xde kain felt ..Jadi kita guna je kain apa yg ada dlm rumah ni..Menjadi ke idak kome? 😆.Kalo rajin kita jahit la guna benang kait dia punya urat2 tu 😆. 

Doakan kami berjaya buat yg terbaik esok ye...Kami kena ada dekat stage at 1PM utk pre-judging oleh judges sebab Hata said 2 from 3 judges yg ada is not from Malaysia. pre-judging ni biasanya judges nk tengok detailing costume & mgkn prop yg kita bawak. Buat sendiri / beli sedia ada... Competition start at 2.30pm smp 4pm..Prize giving at 7pm...Mmg sama macam 2 tahun lepas punya aturcara. Contestants pun ade 1 team tu adalah cosplayer dr Rusian. Teribe aku rase mcm masuk competition World Cosplay Summit sebab kena bertanding dgn contestant luar negara..Haaaa..Gitew 😆

Nnt aku cerita mcmane perjalanan kami buat prop dr kayu api  & lagi satu tu ye😆


Korang buat ape today?

4 Comments:

Mama Zharfan said...

Kena letak urat2 tu nak bg nmpk mcm dlm cth gmbr tu..anyway creativenya u!

thisni3za said...

Dah jahit dah sis...Pagi sabtu tu sy jahit =D

fanny_dcatqueen said...

Waah juri pun dari luar negara yaaa. Tak main2 kompetisinya kak 👍👍. Kreatif sangat, bagi saya bukan mudah nak buat prop jantung seperti itu

thisni3za said...

Fanny : Sy pun refer dekat pinterest jgk sbg rujukan =D