Thursday, September 12, 2024

APA NAK BUAT DENGAN POKOK KARI NI YE

As Salam

Hari tu ade masa sikit aku pun potong la daun2 dr pokok serai yg makin panjang tu. Mmg menjadi kebiasaan kalo daun serai tu dah panjang kami akan potong bg pendek & nmpk kemas sikit. Baru la senang nk amik bila perlu...Tapi aku mmg sedih tengok pokok kari aku. Kena sondol dengan serangga ni...Geram aje tau..
Pokok serai lepas kena trim 😁
Alhamdulillah hidup sihat sgt ye...
Aku siap offer dekat dlm group family sape yg nak utk aku bwk masa gi melaka nnt...
Byk sgt..Rugi kalo x guna...
Last2 kakak aku yg dekat Johor suruh bwk utk dia masak rendang 😆
Terpaksa potong utk bg tumbuh baru...
Byk jgk daun2 yg rosak..
Ini la serangga yg menyondol pokok kari aku tu...
Nnt la aku cari racun utk kamu 😫

Aku cerita jugak tentang pokok kari ni dekat dlm group w/s family...Kakak nyah aku jawab try siram dengan air dr daun bawang. Ok..nnt kita try..Korang ade tips lain? Sayang dgn pokok kari ni..Dah la ank2 aku suka makan gulai kari..Jadi pokok ni mmg pembantu yg sgt berguna utk aku masak kan?

Setakat ni 2 pokok ni aje la yg aku dapat tanam dekat rumah ni..Ok la kan..Bahan guna sokmo 😁


7 Comments:

Faizal R said...

Pernah juga kena serangga perosak daun kari tu, ada yang kata boleh guna penyembur serangga Bygon, apa pun kalau ada kaedah organik itu lebih baik.

Mama Zharfan said...

pokok kari saya pun kena penyakit :( memang dh hampir mati tu..wpun dh few times cantas2 btg dia, tp penyakit tu asyik menyerang jer setiap kali tumbuh daun2 baru

Suria Amanda said...

Pak Zain pun guna tips sama..siram dengan air dari kulit bawang..serangga tu memang common serang pokok kari

mummy_ayu said...

betul.. ibu pun pernah kena mcm ni...siram ngan air rendaman kulit bawang tu..

thisni3za said...

Faizal : Rasanya yg organic lg selamat kot =D

MZ : Kita kena try yg air dr renaman daun bawang tu =D

SA : Ok sis..nnt sy try..Thx ya

MA : Ok set..Nnt sy try...Thx ya

uncle gedek said...

Alahai... habis compang camping daun tu!

thisni3za said...

Uncle : Kan..Sedih tengok pokok kari sy tu =(