Wednesday, September 11, 2024

ALTERATION - COSPLAY GLOVE

As Salam

Hari tu kan aku ade cite sorg cosplayer ni mintak aku jahitkan glove utk dia . Lepas tu masa jumpa dekat Animangaki dia bgtau nk kena alter bg pendek dari yg aku jahit ikut contoh yg dia bg. Hari Jumaat mlm dia dtg letak dekat mail box depan pagar rumah. Kami x berjumpa pun sebab Hata xde dekat rumah. X nak la aku jumpa dia waktu Hata xde walaupun anak2 ade.  Walaupun kami dah kenal sejak awal2 ber-cosplay dulu, jgn jadikn punca ye 😁.

Hari Sabtu lepas selesai hal anak2 & masak, aku pun start la buat alteration..
Dari size asal panjang tu, dia nk mintak pendekkan sebab bila dia pakai gauntlet, 
masih nmpk lebihan glove tu dekat bahagian lengan..
Alhamdulillah, dapat buatkn seperti yg dia request.
Inilah hasil dia...

Lepas tu waktu 1st time tu dia ade jgk mintak aku jahitkan socks utk dia dr kain yg sama. Mintak besarkn sikit dr ukuran yg dia bagi. Tapi aku add on lg 1 inch dr ukuran baru yg dia bg sebab mcm aku cerita sebelum ni, regangan kain yg dia nk jahit x sama dgn jumlah regangan kain ukuran. Mujur la aku add on 1 inci kome..ngam2 masuk dekat kaki dia..Rupanya dia nk masukkn kasut jgk dlm socks tu...Apeda...
Ini gmbr socks yg aku jahit...Mmg ngam2 la masuk kasut...

Mujur la ok semuanya kome. Yg pendekkn tu mmg dia yg request lepas dah test. Bukan aku tersilap jahit ye..Lepas tu ade 1 jari dr glove tu terbesar. Jadi aku suruh dia lukis ikut ukuran yg dia nk ...then aku aku jahit je atas lukisan dia tu.

Alhamdulillah selesai part alteration. Ni nk kena tengok blouse yg ofismate Hata bg plk...Lepas tu nk kena tengok jgk kemeja Ammar utk ke Melaka nnt. Aku tengok kemeja dia semua dah kecik2 sbb bdn Ammar nmpk mcm gebu je dah skrg ni 😆

Aku kena buat kira2..Size ape la yg sesuai nk beli utk Ammar ni ek...
Skrg ni baju tidur dia dgn baju tidur ayah dah sama dah. Selamber dia je mintak tshirt ayah dia utk dia pakai bwk tdo..Dia cakap dia lebih suka baju loose sbb lebih selesa. Masalahnya bila dia pakai nmpk sgt mcm baju pinjam anak oooiii...Ikutla..Janji tak try 10 helai baju utk bwk tdo je..😀







6 Comments:

Mama Zharfan said...

syabbasss...pandainya u alter!! terbaek laaa

thisni3za said...

MZ : Alhamdulillah..Bleh la sikit2 XD

uncle gedek said...

Macam boot Phua Chu Kang pun ada! hehe

Ezna Khalili said...

Wahhhhh mengagumi bakat yang saya tak ada.....

thisni3za said...

Uncle : Kan...Ntah ape la cosplay dieorg nnt tu =D

Ezna : Bleh belajar nnt sis..Mesin jahit mini dh byk skrg..Bleh start dgn scrunchies pun ok dh tu =D

Suria Amanda said...

Kalau suruh kak SA alter ni x tau la jadi apa ni..hahahaha...bagus bila ada kepandaian buat sesuatu