Monday, August 12, 2024

SABTU AHAD MENJAHIT JER

As Salam

Hari Sabtu keje aku menjahit aje kome..Sebab rase mcm penat nk keluar berjalan. Last week dah teruk kena batuk & sakit2 badan penangan cosplay. This week rasa nk rehat aje la..Clearkan mane2 kain yg x berjahit lagi 😀. Hari tu aku ade ajak Hata ke Kamdar sebab aku nk cari kain utk jahit telekung travel pertama aku. Selama ni kalo gi mane2 bawak telekung yg sedia ada ni je. Bag telekung pun yg size standard. Lepas tu teringin plk nk ade telekung travel dari material kain jenis lain & nipis tapi x jarang. 

Tapi pagi tu ade la pegi breakfast berdua dengan Hata...Dating kisahnya kome..Anak2 tido lagi waktu ni 😆. Blk dr "dating" masa tengah ralit bercakap telefon dgn kak cik, tetibe aku rasa sejuk je bahagian pinggul seluar jeans aku...Sekali di raba..Nahhhhh..
Udah reput kome..

Padan la sejukkkkkk aje 😂. Bukan 1 lobang..Ade 3 lobang semuanya kome..Mmg tarik sikit makin besau la koyaknya..Seluar ni dah 4 tahun aku pakai. Ini adalah seluar jeans hitam pertama aku. Mmg pakai smp jadi gini la kan? Aku baru aje plan nk bawak seluar ni ke company trip nnt. Dah koyak x dpt diselamatkan lagi ni ha...Hata said tunggu la hujung bulan ni dia bawak gi mall cari yg baru 😁

Sabtu tu jgk kita pulun la bentang kain dekat depan TV memulakan operasi. Aku x pernah jahit telekung sebelum ni. Makanya mmg nisbah try & error 😁. Utk ukuran muka tu aku main letak je pita ukur lilit muka. Lepas tu part dagu pepandai sendiri letak pita ukur jgk...😆. Labuh telekung & labuh kain ikut suka hati cheq..Alhamdulillah..inilah hasilnya...
Byk lagi part dekat telekung ni yg aku kena improve especially part dagu tu..Cantum dia x cantik sgt..Tp boleh la buat pakai sendiri. 😆

Material kain ni sejuk, nipis tp x jarang & bila dah dilipat sekali dgn kain, size dia mcm lebih kurang besar tapak tangan je. Bag utk telekung ni je yg aku belum siapkn lagi. Baki kain masih ade..nnt la free2 kita jahit ye..

Next project adalah gatai pi amik commission utk jahit zipped glove nih dr sorg cosplayer yg kami mmg kenal lama dah. Aku x pernah jahit zipped glove. Jadi mmg try & error jgk la jawab dia kan? Cosplayer ni sokmo mintak aku jahitkn yg kuban kuban tau 😆
Zipped glove

Permintaan cosplayer ni pulak dia nk yg berkilat tu didalam...Yg kuning tu diluar...Dia bg ukuran yg kiraan regang kain x sama dgn kiraan regang kain yg dia bagi ni. Mencabar ye nk make sure "ira" kain yg aku amik tu betul sebelum potong..Kalo trsilap mmg rosak terus. Kena ganti la kain tu...

Ape pun alhamdulillah.. Glove ni dah siap cuma nk kena kecikkn sikit part jari & sarung kaki dr material kain yg sama pun aku dah berjaya jahit..

Korang buat ape weekend hari tu?
Harap2 hari ni ade mood nk jahit blouse plk sebab kain ade lagi tu 😁






9 Comments:

Ezna Khalili said...

Kalau dah reput seluar tu bahaya sebab nanti tetiba prakkkk....hehehe

Mama Zharfan said...

waaa impressed nya u pandai menjahit! cantiknya u jd model utk telekung tu(ie telekung cantik, model pun cantik!)

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

Jeans tu dah 4 tahun ..mesti ulang-ulang pakai sampai kain dah reput sikit tu .. tampung sikit kalau pakai baju labuh insyaAllah mesti takkan nampak sangat kan .. wah sis ada kemahiran menjahit ..mesti seronok ..dapat jahit macam²

uncle gedek said...

Orang tangan seni ni buat apa pun jadi....

anamizu said...

byk jasa dah seluar jeans tu, dah sampai masa beli yg baru hehe.. waahh cantiknya kejadian telekung jahitan sis ni3za!

thisni3za said...

Ezna : Betul tu..Ini pun ntah bile lagi koyaknya sbb dh smp rumah baru sedar =D

MZ : Hahaha..I is tetibe jadi shy shy cat. Sy try an error aje ni sis..1st time jahit -=D

CCL : Rase mcm x bleh cover dah ni =D

Uncle : Hahaha..How i wish is can be like what u said uncle =D

Anamizu : 1st time try jahit ni Ana...Ade lg nk kena improve here & there =D

adnil linda said...

Seronoknya pandai jahit... Kita nie dok berangan lah.. Lagi2 anak nak merdeka nie kan...

fanny_dcatqueen said...

Issssh kaaaak, ini pun baguuuuus hasil telekung nya 😍😍😍😄. Apalagi kakak juga cantik, jadi sesuai sekalian jadi model nya 👍😄. Bisa lah nih nanti dijual telekungnya kalo ada pesanan 😘

thisni3za said...

Linda : Bleh belajar tu...Basic knowledge bleh tengok utube dulu...=D

Fanny : 1st trial ni...Model nya nmpk cantik sebab filter camera aje =D