Tuesday, August 13, 2024

CURRENCY EXCHANGE ROUND 1 - DONE

As Salam

Thx to sis Mama Zhafran for the good sharing. In Shaa Allah utk 2nd round nnt kita try ajak Hata ke Mid Valley utk tukar duit dekat sana pulak. Ahad hari tu igt nk pegi. Tapi dr pkol 11 lebih kot smp ke petang hujan. Lepas tu aku plk kena fokus menjahit glove utk cosplayer. Apa pun Alhamdulillah...Selesai operasi tukar duit utk 1st round. Aku pergi ke Antara Duit dalam avenue K tu. Memula aku tanya dkt merchantrade ofis ni..Mmg dia amik rendah. Jadi aku survey dkt Antara Duit tu. Tinggi sikit dia amik. Jadi kesana la kita kome
Memula sampai tu terus beratur sambil tengok papan currency exchange...
Betul ke idak mcm yg dia bgtau masa dlm fon 😁
Dah makin dekat dgn kaunter mula la aku berdebar weh...
Maklum la x pernah tukar duit..Last sekali tukar tahun 2013 mase pegi Singapore dulu..Itu pun Hata yg buat 😁


Masa ni memula aku cakap mcm ni

" Kalau nk tukar RM500 dapat brp ....... ye?"

Then cashier tu bgtau dpt sekian2 amount...Lepas tu aku cakap...

" Kalau mcm tu cukupkan ........ Brp sy kena byr?"

Cashier bgtau aku kena byr RM543.00 utk dptkn amount genap. Bdk ofis aku yg aku terlepas nk mintak tlg tukarkn duit tu dia tukar di mid valley...Disebabkan tukaran dia tinggi, jadi dia dpt lebih sikit dr aku. Utk dptkn amount genap tu dia kena byr dlm RM530 je. Aku kena byr RM543. Beza RM13 dekat situ. Xpe lah...

Aku bukan x bleh pegi Mid Valley utk tukar. Tapi masa tu x mengizinkn...Jadi kita redha aje la tukar dekat Avenue K ni je...In Shaa Allah ade rezeki lebih nnt kalo ade masa kita gi tukar sikit lagi..Aku ni sebenarnya x sure nk bwk berapa banyak duit poket. Bawak sikit kang risau x cukup. Bawak lebih kang mcm terover shopping smp overload plk 😆. 

Skrg ni aku dah start buat survey dieorg punya matawang ni guna mcmane..Adakah dieorg guna mcm kita ada 1 , 5 , 10 atau main ratus, puluh ribu & ratus ribu..Kan?

Cara calculate currency exchange adalah mcm ni..

1 / (current currency exchange rate) X (jumlah duit nk tukar)

contoh :

1 / 3.37 (SGD) x RM500 = SGD 148.37

Kalo kita nak tukar RM ke duit mereka masa dekat papan current currency tu kite kena tengok column WE SELL .Kalo ade baki & nk jual semula utk dapatkan RM, kite kena tengok plk dekat column WE BUY

Ha...Gitew ilmu yg aku baru belajar ye kome. Maklum la dah 11 tahun x amik port ttg currency exchange ni...Jadi bile kena tukar... kena belajar semula la. 😀. Terus aku terigt mase nk tukar semula duit SGD dulu...Mase aku tukar dr RM ke SGD dulu, tukar dekat KL dpt byk..Tapi kalo nk jual semula, kita jual dekat JB dapat byk RM berbanding jual dkt KL. Dulu kalo tukar RM2.50 dapat 1 SGD. Skrg kena tukar RM3.37 baru dpt 1 SGD. Gitew..Jadi mmg kena pandai cari currency exchange / money changer yg bg best rate utk kita tukar. Sis kena re-call blk uolss 😆

Uishhh..Makin berdebar plk rasenya kome...Al maklum le...1st time pegi negara org..Lepas tu pegi dgn ofismate & partner je...Mcm2 duk main dlm kepala ni...Semalam duk menyembang dgn team yg pegi..Brp helai nk bawak baju, ape yg perlu bawak mase tgh jalan2 tu..Kena bawak & pakai kasut yg sesuai masa dekat sana nnt...Kalo pegi dgn family xpe la kemana saje dgn kereta & ahli keluarga sendiri..Jadi x perlu risau semua nk bwk apa sbb ade partner tlg jadi reminder. Ni sendiri2 la igt ape yg perlu bawak utk diri sendiri 😆

Berbeza rombongan waktu dewasa dgn ofismate dgn rombongan waktu sekolah dgn kawan sekampung 😆



8 Comments:

Mama Zharfan said...

rasanya latest trend now kat kebanyakan negara ialah cashless...so rata2 traveller akan suggest guna kad wise tu...i dh apply dan dh dpt pun kad tu dan dh masukkan duit dlm tu...exchange rate memang a lot better compared dgn physical money changer

adnil linda said...

Halah2x.. Kita pulak yang tak sabar menunggu nie.. Linda last tuko2 currency nie masa 2012,,itu pun duit suamu ler.. Hihihi.. Dia p operasi MALCOY dekat Lubnan, dapat elaun dalam USD.

thisni3za said...

MZ : Alamak..Benda baru lagi...Kena belajar lagi la ni..Hahaha =D

Linda : Itu la tu...I is berdebar2..hahaha =D

Ezna Khalili said...

Exhange rate ni kejap naik kejap turun kan....kadang termahal beberapa ringgit dari tukaran sebelum tu. Nak tak nak kena tukar juga tapi sekarang ni selalu tak bawa duit banyak2 in hand. Pakai kad ajer. Cash in hand pun kena ada juga. Moga dipermudah nanti urusan travel ya.

thisni3za said...

Ezna : Itu la tu..In Shaa Allah..Amin

L2L International said...

Looks like the first round of currency exchange went smoothly! It's always satisfying to get that done, especially when the rates are favorable. On to the next round!

fanny_dcatqueen said...

Dulu sebelum kerja di bank saya suka bingung baca exchange rate ini. Tp diajarkan oleh senior. Intinya, semua yg tertulis di papan, SELALU dari POV bank atau money changer. Jadi rate BUY / SELL semuanya dari sisi money changer. Jadi kalo kita nak beli USD misalnya, harus liat dari rate SELL, Krn money changer akan SELL USD sementara kita akan Buy.

Jadi lebih gampang diingat.

Tapi memang sekarang nih dah banyak negara cashless kak. Saya sendiri masih bawa cash kemana2 tiap traveling. Tapiii ada juga kartu yg saya sediakan utk jaga2 kalo harus cashless.

thisni3za said...

Fanny : Itu lah tu...Tp kalo bikin card international risau sekali itu aje gunanya =D..Tapi card itu masih dalam pertimbangan juga. Masih ada masa utk difikirkn =D