Wednesday, September 04, 2024

DUGAAN SEORANG TUKANG JAHIT COSTUME AMATUR

As Salam

Sehari sebelum animangaki ade sorg bdk cosplayer ni mintak tlg dekat Hata mintak aku buat alteration costume yg dia beli online. Dia nk pakai 31hb hari tu. Hari Sabtu ptg (24.8.24) dpt tu aku mmg x bukak langsung bungkusan sbb bz nk settlekn prop & other things. Hari Ahad dah busy dgn Animangaki. Isnin rase x sihat. Selasa pun sama. Rabu dah MC. Rabu mlm baru aku bukak bungkusan. Sekali bukak..Nah kauuuu...Nk dibesarkan costume yg dia dapat sebab katanya seller bg salah size. Kalo nk refund / return mmg x akan dpt smp sblm 30hb. Dah la costume game/anime..Pening aku fikir mcmane nk kasi besar sebab costume ni dr kain bercorak.

Sudahnya aku terpaksa ajak Hata ke Nagoya pkol 9pm. Beli semeter kain putih yg material cotton tebal. Bkn cotton kain baju sekolah tu..Utk add on dekat bahagian2 yg bleh kita tambah...
Inilah costume bdk tu kome...
Kena bukak jahitan..Dah la dieorg guna mesin jahit tepi sekali cantum...Jenuhhh
Lepas tu aku tengok zip blkg baju ni pun dh punah...
Kena bukak lengan baju & kiri kanan badan...
Draft plan utk add on lebar bahu..
Bahu bdk ni 57cm..Tapi bahu baju ni 47cm je..
So aku kena add on lg 10cm..

Dah siap potong kain utk bahu, kena besarkan lubang ketiak. Jadi kena add on kain dekat lubang ketiak plk..Haaaa..Lepas tu mane bleh mcm tu aje kan? Kena jgk add on kain dekat kiri kanan badan. Itu igt senang ke kome...Pening ye pening..Itu sebab kebanyakkn tukang jahit tak suka amik alteration. Kalo amik pun upah dia mahal sebab nk kena bukak & jahit semua. Mcm jahit yg baru. Gitew...Nasib la kak cik aku ade tlg jgk bgtau takat mane nk kena potong kain dekat bahu tu.....Lepas tu cawat seluar pun nk mintak add on..itu aku hanya tambah kain dekat pinggang seluar. Maksudnya bukak blk pinggang seluar, tambah kain & ganti jgk getah seluar. Armour dekat bahu tu kita add on jgk getah dekat bhgn ketiak sebab x muat lengan dia nk masuk.
Ini lah costume yg aku dah alter tu..
Alhamdulillah dia bleh pakai..πŸ˜†
Jgn tny aku character ape ye 
sebab aku sendiri xde costume dr character game πŸ˜†

Bdk ni bawak costume ni smp ke Penang utk photoshoot. Hari Jumaat tu pun dia amik dah pkol 1.30am..Mengantuk Hata tunggu dia amik costume dekat rumah kami πŸ˜†. Untuk alteration ni aku kena chrg mahal jgk sebab aku kena keluarkan kos beli kain baru...aku xde kain off white material cotton. Lepas tu zip sorok tu aku kena ganti sbb zip yg sedia ada dah rosak sebab bdk ni gi sarung jgk ke badan dia walaupun dia tau costume tu x boleh masuk ke badan dia. Zip plk xde warna putih..Mmg aku hentam aje la zip sorok ape2 warna yg ada dekat rumah ni kome.

Ini dah ade sorg cosplayer tanya samada aku bleh tlg jahit cape sekali dgn hoodie utk costume baru dia ke tidak...I am crying without wings...πŸ˜‰. Costume baru aku utk CF pun x tau mane hala lagi ni kome.Udah ade yg tny costume baru dia plk πŸ˜†..Lepas tu kan..hari jumaat lepas ade sorg ofismate Hata htr kain batik utk mintak aku jahitkan seluar & blouse mcm contoh yg dia bg. This women mmg pernah htr kain utk aku jahit baju kurung dia. Tak sangka dia ok dgn hasil jahitan aku sebab htr lagi kain utk aku jahitπŸ˜ƒ

Sebenarnya bukan x seronok dapat commission / tempahan. Tapi masa tu aku kena pilih masa yg betul baru dpt fokus menjahit. Kalo weekday mmg jarang aku menjahit sebab blk keje nk kena settlekn hal rumah & mcm2 hal lain.  Kalo aku mengadap mesin jahit on weekday, mmg 1 keje rumah pun aku xkn dpt buat... Jadi weekend aje la yg ada utk aku fokus. kalo x fokus nnt risau tersalah potong kain. Lagi la menangis aku nk menggantinya nnt...πŸ˜†

Lunch nnt kami akan adakan farewell lunch utk akak admin dekat ofis ni. Farewell bukan sebab dia dpt keje lain.,.Tapi sebab dia dah pencen. Masa dia masuk ofis ni, tahap umur pencen adalah 55 tahun. Masa aku join ofis ni tahap umur pencen 60 tahun. Jadi hari ni ade la buat makan2 sikit utk dia. Kami jgk ade collect duit sendiri utk bg dia hadiah utk kenang kenangan...Kami belikn hangbag.

Untuk makan2 hari ni kami beli mknn request dr akak tu. Nnt aku share sini ye...

8 Comments:

adnil linda said...

Bila pandai menjahit best.. Tapi, memang kena mengadap dia je... Linda pun ad alebihan2 kain, igt nak buat lapik kaki.. Tapi, malas nya... Hahaah

Mama Zharfan said...

alter baju memang sgt2 hassle la...kagum la u ada that skills!! terbaek!!

AzianKhalil said...

saya alter leher baju melayu mijan raya baru ni pun rasa ya ampunnn.... stress. Ha kann... sekarang memang pattern zass guna mesin jahit tepi aje. saya beli baju kurung tahun bila entah, takde basi langsung... adoii

thisni3za said...

Linda : Kan..Nk seru mood menjahit tu mencabar jgk XD

MZ : Tau xpe...Pening ...Hahaha

Azian : Kan sis...Betul..Baju yg sy alter tu pun xde basi langsung.Tu yg kena tambah kain lain tu...Kalo ade basi senang sikit nk alter. =D

Suria Amanda said...

Bestnya pandai jahit..akak jahir seluar koyak pun kelaut

thisni3za said...

SA : Ini commission menangis x berlagu nama dia =P

fanny_dcatqueen said...

Bagi orang awam, menjahit ini nampak susaaaaah sangat πŸ˜‚. Salut saya dengan Orang2 yg pandai menjahit. πŸ‘πŸ‘. Saya pula, hanya bisa jahit kancing baju πŸ˜„

thisni3za said...

Fanny : Sy pun baru je belajar menjahit ni =D