Friday, September 06, 2024

HASHTAG : TERLEBIH TENAGA

As Salam

Hari tu entah ape angin blk dr dinner , rehat kejab then 9pm tu ttibe baru terigt yg smp je rumah dr LRT aku ade keluarkan ikan siakap yg kami beli weekend hari tu dr freezer..Lantas mintak tlg Hata keluar pegi amik daun kari dekat depan pagar rumah. Aku tengok bahan lain dah complete mcm serbuk kari, bendi & tomato .

Maka proses nk masak pun bermula sambil 3 lagi ahli keluarga ralit tengok cerita Mr.Hiiragi Homeroom . Cerita ni dah lama..Tapi disebabkn nnt akan ade cerita ni versi Melayu..Jadi kita layan dulu yg versi Japanese. Aku x suka sgt cerita ni sbb cerita dia dlm kawasan sekolah tu je..Lepas tu pada aku student2 dia semua muka mintak penampar je...😆

Tapi sementara menunggu kari aku cukup masak & pecah minyak aku tengok jgk la cerita ni..Masa kari dah cukup masak tu, ttibe aku dengar Ammar cakap...

"Sedapppnyaaaaa bau kari...Cepat la masak ibu Ammar nak mkn"

Laju je kepala aku berpaling dekat dia..Sebab Blk keje dah mkn nasi..ni bau kari nk mkn nasi lagi??? Ape kes?😆.Aku ade masak nasi 1.5 pot..Kot2 la dia betul2 x bleh tahan bau kari tu kan...Aku selesai masak dlm pkol 10pm gitu. Lepas tu Hata said jgn mkn sebab dah lewat mlm ...Tak elok utk Ammar yg badan makin gebu skrg 😆. Mujur la Ammar ok..Dia minum susu sblm tido.Pagi esoknya Hata bwk bekal kari ikan siakap tu ke ofis.Aku letak 2 pcs...Bhgn kepala & badan. Malamnya plk kami dinner dgn kari ikan siakap tu je. Senang keje aku. Smp rumah tu hanya masak nasi je sbb menu dinner dah siap masak sehari sebelum. 😆😆
Kari Ikan Siakap letak bendi & tomato.
Bendi & tomato tu aku letak last sekali. Waktu lg seminit dua nk tutup api.

Ok la kan..Lauk mcm ni pun bleh buat tambah nasi. Lgpun ikan ni x byk tulang yg kecik2..jadi senang nk asingkn isi dgn tulang utk bg anak2 mkn. Ade seekor lagi dlm freezer tu. Aku igt nk suruh Hata masak 3 rasa / miampla. Tapi kalo buat miampla kena ade 2 ekor baru cukup sbb menu tu mmg menu fevret Ammar. Dia sorg je bleh mkn smp dekat seekor. Cicah plk dgn sos thai mcm sos harimau menangis tu kan...Adoiiii..Dah terliur dah ni 😆

Igt esok nk teruskn semula misi mencari seluar jeans. Tapi tengok la kalo rajin. Sbb byk plan esok ni 😁. Korang kemana esok?



10 Comments:

Suria Amanda said...

Aduhhh...akak ni dah la pencinta kari..tadi scroll FB ada orang tayang kari ayam mabeles betul...masuk sini kari ikan siakap plak..eh..lama la x masak kari ikan siakap...

Mama Zharfan said...

sedapnya kari.yummeh

Abam Kie said...

sedapnya kari ikan tu...yummy.... cuma sy x boleh mkn byk takut naik bacaan kolestrol..

thisni3za said...

SA : Kena gi cari tu kak..Dkt giant kadang2 murah..Rm8 seekor =D

MZ : Ini masak cincai2 je..=D

Abam Kie : Kari sy version less santan XD

Ana Jingga said...

Mak aiii menggodanya kari tu dik :)

uncle gedek said...

Ingatkan sayur apa macam bunga tu... rupanya sticker! hehehe

fanny_dcatqueen said...

Hahahaha Rajiiin nya kakak masak malam yaa 😄👍. Esok pagi tinggal panaskan memang. Lihat kuah karinya kental dan warna cantik, memang yakin saya ini sedaaap😍😍😍👍

thisni3za said...

Ana : Ini tukang masak amatur aje ni sis XD

ncle : Deko tu poenting jgk tu uncle =P

Fanny : Fanny..Itu la tu..Terlebih energy ttine rajin =D

✿Cik Cappuccino Latte ✿ said...

Fuhh terliur CCL tengok kari ikan .. bendi dengan tomato tu wajib ada ..

thisni3za said...

CCL : Kan..Bendi dgn tomato tu penyeri & penambah rasa =D