Wednesday, September 18, 2024

MAJLIS KAHWIN ANAK SAUDARA

As Salam

3 hari bercuti dari blogging...Mencuba utk fokus pada majlis & perjalanan pergi & pulang. Mcmane cuti korang? Mngadap jammed mcm aku tak?😀. Aku cerita semuanya dlm 1 entry aje la ye..Senang.. 😆

Sabtu pagi kami keluar rumah dlm pkol 8.45am gitu...Sebelum gerak tu kami breakfast dulu dekat kedai mamak Ali Maju dekat area sri rampai tu. Actually kami dh lama avoid kedai ni. Tapi sebab terpaksa malas nk cari kedai lain & kedai ni otw ke Giant, jadi kita tawakal aje la breakfast dekat sana..
Sekeping sementara tggu mknn..
Kami order roti canai & tosai..
Hata amik offer air ini & dpt la sudu free 😁

Lepas breakfast kami ke Giant utk beli buah utk rumah anak sedara sbb mlm tu ade majlis tahlil & doa selamat sikit. Lepas tu plan nk teruskan perjalanan ke Melaka. Janji dgn my Kak cik tunggu dekat Hentian Sebelah pedas Linggi jam 12tghari...Tengah2 pilih buah baru terigt serai x amik pun dekat rumah. Jadi lepas membeli dekat Giant, kami patah blk rumah amik as much as I can serai dr pokok. Mujur la Giant dgn rumah dekat je.
Segar2 semuanya 😍

Lepas amik serai kami pun teruskn perjalanan ke Melaka...Tengok waze katanya pkol 1.20pm baru bleh smp dekat hentiabn Sebelah  yg kami berjanji tu..Update kakak...Lepas tu mmg mngadap jammed la kome....Pkol 2pm kot..Kami jumpa dkt Hentian Sebelah Senawang sebab memasing dh emergancy nk terkucil. Hentian Sebelah Pedas Linggi jauh lg. Korang bayangkan...kak cik aku gerak dr Perak pkol 8am smp Hentian Sebelah Senawang tu beza 2 minit je dr aku yg gerak pkol 10.30 dr KL...😭
Makan epal dr Giant sambil mngadap jammed
Buah ni aku dh bersihkn ye..
Tapi x rangup sebab dh bersagu..😁
Sekeping sementara beratur panjangggggg nk ke toilet

Lepas ke toilet sambung mngadap jammed smp ke RnR restoran Jejantas Ayer Keroh sebab my kak cik & kak yong dah lapar sgt. Lepas tu kami teruskn perjalanan ke rumah sewa anak sedara utk htr serai. Lepas htr serai trus kami ke homestay utk berehat sebab lepas maghrib kami akan kesana semula utk majlis tahlil & doa selamat tu.
Dapat jumpa dgn cucu sedara yg gebu gebas ni..
Last jmp masa raya hari tu..Masa umur dia baru 3 minggu...😆
Aku pakai baju yg sama waktu dtg je..
Sebab bawak baju 2 pasang je..
Baju tidur & baju waktu majlis.
Lagi sorng cucu sedara ...
Cucu yg ini skrg tgh nk mkn je...
Pantang nmpk makanan..Mintak je..
Lepas tu kalo lambat sikit tarik tangan waktu suap..
Habis la kena gigit sekali..
Aku dah kena 2 -3 kali..Sakit wehhhh..Nasib kecik lg 😆

Lepas majlis tahlil, kami duk borak kejab lepas tu blk ke homestay utk berehat..Penat mengadap jammed kome...Esok paginya pkol 8.30am kami dah gerak ke dewan utk majlis akad nikah. Tapi x pasal2 plk Hata kena jadi bidan terjun..jadi pengapit pengantin sebab pengapit sebenar a.k.a anak sedara aku yg tinggal dekat Klang x dpt join sebab x sihat. Mujur la Hata mmg dh standby baju warna lain. Tapi kurta aje la..Tak beli baru pun.
SMp2 dewan,...kejar cucu sedara yg gebu ni dulu...😍
Pagi2 ni nenek wangi..Terusa trtidur lepas kena peluk & tepuk2 manja peha tu .

Waktu kami sampai dekat dewan, rupanya ada sarapan ringkas yg disediakan..Tapi aku x makan sebab dekat homestay kak yong & kak cik dh goreng frozen popiah carbonara & murtabak mini. Aku buat air..Dalam pkol 9 lebih sikit majlis akad nikah pun bermula. Upacara lafaz akad nikah kena buat 3 kali sebab..Kali pertama dua2 belah sebak..Si ayah pengantin lafaz dlm keadaan sebak, anak sedara pun sebak jgk...jadi lafaz tu x clear...Kali kedua, udah anak sedara aku plk tersasul sebut nama pengantin...Alhamdulillah, kali ke-3 baru betul lafaznya...Waktu kali pertama tu dgn aku2 sekali rasa sebak kome 😆
Sebelum majlis letak gelang, kena ada akad pemberian dr pengantin lelaki pd pengantin perempuan...
Kami 5 beradik with the pengantin
Keluarga besar kami..
Ini pun ade yg x dpt join sebab ada hal masing2...
Ade yg masih dlm pantang jgk dkt perak nuh 😆

Majlis akad nikah selesai dalam pkol 10.30 gitu..Lepas tu kami blk homestay dulu sebab plan nk kemas bag & terus check out. Sekali smp homestay..Bincang punya bincang...Nk extend lg sehari plk....Mujur la homestay tu xde booking yg lain utk hari isnin..Maka kami pun extend la sehari lagi. Pkol 11.40am kot kami ke dewan semula utk majlis sanding. Jarak dewan ke homestay kami hanya 7 minit sama mcm jarak ke rumah anak sedara aku.
Sekeping sebelum blk ke homestay
Bunga matahari dari benang kain yg kak nyah aku jahit sendiri pengganti bunga pahar.
Telurnya kakak aku buat telur pindang
Selamat pengantin baru to my anak sedara...
Acu terasa makin berusia..Gitewwww 😆
Lepas majlis anak sedara aku yg blkg sekali baju mustard tu ajak ke muzium penjara..
Dah la jammed nk kesana, lepas tu beratur panjang walaupun x lama...Sabar aje laaaaa
Dari muzium penjara kami teruskn perjalanan 50 minit ke warung hijau nk bg kakak2 aku merasa mkn dkt sini. Alhmadulillah waktu kami smp org masih belum ramai tapi dekat 40 minit jgk tunggu set ni smp...Kami amik set dulang dgn sotong 1.5kg...Makan dgn 9 org..Amik mihun goreng & kuey teow goreng..Ade baki mihun & kuey teow tu kami bwk blk.

Dari sini amik masa 1 jam plk plan nk ke Melaka River View. Tapi hampa sgt sbb jalan jammed melekat. Masa kami decided utk keluar dr kawasan jammed tu, kereta yg kak cik aku sewa kena langgar dr belakang smp bumper kereta pecah & ada calar. Aku tunggu dekat tmpt lain sebab kami dh terpisah jauh jgk dr jammed tu. Smp homestay pkol 11pm. Lepas tu bincang tentang kereta. Set dgn org yg langgar tu utk jmp dekat Mahkota parade lps kami check out. Pagi isnin tu hujan, tunggu hujan reda aku & Hata keluar pegi beli sarapan sebab stock mknn frozen dh habis. 

Lepas settled hal dgn org yg langgar kereta tu kami pegi lunch dekat area sana je. Lepas tu berpisah lah kami blk ke sarang masing...😆
Menu lunch kami...Sedap jgk 
Aku terpaksa pinjam baju kak cik hari isnin tu sbb aku dh xde baju..
Mujur yg "inner" ada extra..Che mek pakai baju tidur je blk KL semula 😀
Hasil round2 dekat Ole-le Melaka sementara tunggu my kak cik settlekn hal kereta.
Org yg langgar tu byr RM400 pada my kak cik sebab bumper pecah. Jadi mgkn kena tukar la kot.
Owner kereta pun setuju dgn amount yg org tu bayar...
So settled dekat situ jgk ...Alhamdulillah
Keropok kesukaan tiap kali berjalan jauh...
Mmg akan beli kalo jmp waktu berenti dkt RnR..
YG ini aku beli dkt Ole Ole Melaka..😆😁

Waktu blk pun jammed jgk..Waze ajak masuk ainsdale, senawang, nilai..Lepas tu masuk blk highway...Alhamdulillah, pkol 7.30pm dah selamat smp rumah. Lepas maghrib Hata ke klinik sebab rasa nk demam katanya. Lepas tu terus mintak Hata tapau mknn utk dinner...
Goodie bag dari pihak perempuan

Alhmadulillah, selesai dah semuanya...Aku cakap dgn my kak cik & kak yong,. Next time kalo nk ke bandar Melaka mmg kena sewa hotel instant of sewa homestay yg jauh dr bandar sebab waktu2 mcm ni mmg jalan akan jammed. Kami kalo gi Melaka mmg akan booking hotel yg dekat dgn bandar yg mana kita blk jalan kaki je kesana. Mcm aku booking hotel Ibis sebelum ni. Kami jalan kaki je. Santai2 x perlu mngadap jammed 😁

Semalam Hata demam seharian & seharian jgk kami duduk rumah je. Breakfast aku buat english meal habiskan apa yg ada..Lepas tu lunch aku masak ayam masak merah request by che mek & masak sambal sotong besar tu. Lepas tu kemaskn sikit rak dekat dapur..banyak jgk hasil yg nk dibuang 😆

Hari ni Hata bwk anak2 ke library dekat ofis dia.Jadi aku follow sekali & Hata drop aku dekat LRT Kl Sentral. Blk keje nnt aku akan ke KL Sentral tunggu Hata. In Shaa Allah hari ni smp Jumaat planning nk bwk kids ke Library je.

Aku dah plan dinner utk mlm ni...Nnt aku sambung lagi ye...








































2 Comments:

Nieyla Nadia said...

Perjalanan kita sama ke Melaka..mmg teruk jem..
lari semua program family day nieyl pada hari sabtu tu...

thisni3za said...

Nieyla : Kan..Jammed teruk jgk..Alahai..Mesti kena re-arrange blk aktiviti yg x dpt buat tu kan?