Friday, March 25, 2016

8 Months Baby Food : Veggie Soup + Anchovies + Plain Porridge

As Salam

Semalam blk dr TCE( nnt cite ) aku dh leper gile...Smp je rumah, letak Ammar atas katil...Selesaikan ape yg patut..Pesan pada Hata mintak kejutkan pkol 12tghmlm, terus aku Zzzzz...

Sedar2 jam dh pkol 1.25am..X kose le aku nk masak plk tgh2 mlm ni kan..Terus RE-ALARM jam pkol 5am..Haha..Time terjaga tu aku tgk Hata dh syiok lena..Hampeh..Suh kejut die pun lebuh jgk..Haha..

Bangun2 je terus masak nasi dulu..Then potong sayur & start masak...
Bahan2:
1. Olive Oil.
2. Unsalted Butter.
3. 1 ulas Bawang kecik.
4. 1 ulas Bawang putih.
5. Air.
6. Brokoli.
7. Kentang.
8. 3-4 ekor Ikan Bilis. 

Cara masak :
1. Panaskan kuali & masukkan Olive Oil.
2. Bila minyak dh panas masukkan Unsalted Butter.
    **Aku pakai unsalted butter yg packed kecik2..Mcm yg dkt hotel tu..Senang..
3. Masukkan bawang kecik & bawang putih.
    ** Kali ni aku potong kecik2 je sbb malas nk menumbuk dinihari..Haha.
4. Dah naik bau, masukkn air, brokoli, kentang & ikan bilis masak hingga sayuran empuk.
5. Dah masak, sejukkan..lepas tu blender.
   ** Kali ni aku blender sebab ade ikan bilis..Blender sekali dgn sikit sup.

SIAP...

Veggie Soup + Anchovies + Plain Porridge

Pagi tadi tny teacher ttg selera Ammar dgn menu aku semalam ...Alhamdulillah..Teacher said Ammar mkn sampai habis...huhu

Ini yg buat aku bersemangat nk masak menu lain plk utk Ammar nih..huhu







End

2 comments:

Ahmad Hasif said...

Mcm sedap je.. Brokoli bgus untuk kesihata tu bnyk manfaatnye..

Jalan2 sini.. Jemput baca article baru..
Salam Perkenalan..

Cara Mudah Hasilkan Ukiran Kayu Hello Kitty yang Comel

Mar Mansor said...

mama dia yang masak..haruslah ammar suka..