Monday, July 01, 2024

2 HARI YANG MEMENATKAN & MEMENINGKAN

As Salam

Hari Sabtu adalah hari yg aku kena kesana kemari dgn motor. Penat jgk rupanya kesana kemari naik motor ni kan? Biasa aku bwk motor dr rumah ke LRT & dr LRT ke rumah je. Tp tidak utk hari sabtu tu 😆. Kisahnya mcm ni...

Untuk preparation breaking news tu,  aku kena renew passport. Last guna passport tu mase 2013. Expired 2015. Dah 9 tahun kome...Maka hari sabtu tu pkol 7.45am aku merempit ke LRT & turun dkt LRT Damai ke UTC Keramat niat nk renew. 
Gigih dtg awal mcm nk gi keje 😀
Sesat sikit nk kesini..Maklum la x biasa 😉

Sekali smp2 akak Imigresen tu ckp 

NOMBOR GILIRAN DAH HABIS..ESOK PKOL 6 PAGI MASUK APPS QMS DAN AMIK NOMBOR GILIRAN DEKAT SANE LEPAS TU BARU DTG BLK UTC UTK SEBARANG URUSAN
Hajat tak kesampaian...😁

Aku pun plan nk pegi UTC Sentul plk..Sekali tgk dkt Apps QMS tu...Nombor giliran dekat sane pun habis jgk..Maka patah blk rumah la kita. Mase otw blk aku singgah AEON Big utk beli barang basah sikit. Weekend ni plan nk masak je. Lepas tu singgah kedai runcit beli gas baru. Bagi alamat rumah then dlm 30 minit mcm tu mereka htr ke rumah. Tong yg kosong aku dah siap2 angkat (jadi badang) letak dkt depan pintu. Lepas drop brng2 dkt rumah pegi mamak plk beli breakfast. Lepas tu baru la dpt bersarapan.

Lepas sarapan aku start potong kain utk wedding hari Sabtu  & Ahad ni. mcm dlm entry2 sblm ni, Utk baju masa mjls akad nikah, Aku amik je mane2 kain yg sedia ada dkt rumah ni. Maka jumpa la kain lace hitam & Kain batik hitam + maroon. Settled buat baju kurung moden xde dart, lengan lebar sikit seadanya kain. Utk kain batik tu aku jahit kain A je. Senang.

Sambung cerita renew passport...

Hari ahad lepas subuh aku masuk Apps QMS lagi. Cuba lagi utk berebut nombor giliran. Tapi bila pilih UTC keramat, katanya system akan bukak pkol 6.20 plk. Dah smp time aku pun try lagi..Hampaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...Tunggu loading lepas tu result nombor giliran dah penuh 😭. Maka aku pun try la tengok online plk.. Sekali access mereka nk gmbr latest. Jadi berehat la sekejab aku dr perebutan nombor ni. Pkol 8am baru turun bwh masak nasi goreng cina, goreng kepok & teh o panas utk breakfast lepas tu sambung menjahit sikit lagi. Ketahuilah bahawasanya Sabtu mlm ahad tu aku x dapat tido langsung.

Pkol 11 pagi aku merempit ke wangsa walk utk ke kedai gambar. Amik gmbr passport baru & mintak kedai email skali softcopy gmbr size passport jgk. SO aku dpt hardcopy & softcopy. Lepas amik gmbr terus blk sebab cuaca dah mendung plk waktu ni. Baru igt nk survey kasut 😊

Smp je rumah terus aku on Tab. Register online dengan tenang. Upload gmbr dengan tenang. & buat pembayaran. Lepas tu mata dah mengantuk sgt. Aku tahan xmo tido. Sebab aku risau mlm nnt x bleh tido mcm mlm smlm. Jadi aku sibukkn diri dengan menjahit. Menjahit ape? nnt aku cite.

2 jam lepas tu kot aku dpt email dr Jabatan Imigresen bgtau passport aku dah ready to collect. Sumpah cepat giler kan??? Tapi aku kena print resit pembayaran dulu baru bleh gi amik. Time ni dekat rumah dah hujan. Hujan smp pkol 6 lebih rasanya. Mmg x kemana2 la kita. Alhamdulillah mlm td aku dpt tido lena 😆

In Shaa Allah hari ni blk keje nnt aku singgah kejab dkt UTC Keramat utk amik passport..Esok bwk ke ofis utk di photostat & bg dkt PIC utk next step.

Allahuakbar..Penat dia 2 hari tu mmg laimn maciam...Tapi berbaloi bila dpt diselesaikan dgn cepat. Hari ni blk keje dah nk kena start sikit2 sorting baju nk bwk ke KB hari jumaat ni.

Korang kemana cuti Maulidur Rasul nnt?

8 Comments:

Lydia Miza said...

awal juga nombor habis.huhu.kami pernah huru hara bab renew passpaort ni .time nak cuti sekolah masa tu orang ramai giler datang pagi selesai 4.45 petang.naik lembik rasa badan.huwaaa..

ezy.fia said...

mencabar jugak nak renew passport..
macam2 dugaan datang.. hihik..

akhirnya siap jugak passport.. hehe

Suria Amanda said...

Passport SA pun x renew lagi ha...mati 2020 February...hahaha....ntah bila nak pi...sibuk aje

anamizu said...

sllu dgr nombor mmg cepat habis tp mujurlah cpt juga siap tu hehe

LadyBird said...

semoga Allah mudahkan semua urusan kiter yer.. ameeennnnn

thisni3za said...

Lydia : Iye..Awal gile..

Ezy.fia : Betul..Mcm2 ujian =D

SA : Buat online aje la sis..Cepat je siap =D

Anamizu : Kan..Sy x amik port sebelum ni bab2 renew jadi x tau boleh renew online =D

LB : In Shaa Allah . Amin

uncle gedek said...

Ye ye... i feel you...

Uncle pun renew kat sana

thisni3za said...

Uncle : Thx uncle..Maklum la dah lama x amik port part passport...=D