Saturday, January 16, 2021

18 OCTOBER 2020

 As Salam

18 OCTOBER 2020 , Jam 8.15 pagi...Perginya seorang bapa meninggalkan 5 orang anak perempuannya bersama seorg balu...

Aku tak sempat nk update ape2 dlm blog nih...Tapi hari ni berpeluang pegang laptop & ttibe rase nk beli laptop baru sbb laptop lama dh kiokkk... =)

Sape yang follow aku dkt media sosial, mgkn dh tau kisah aku ni...Mane yg x follow, aku nk share dkt sini..

Hari Ahad, 18 Oktober 2020, jam 7.50 pagi aku dpt call dr my kak cik ckp abah mcm dah tenat...time ni musim PKPB..So kalau nak rentas negeri mmg kena pegi balai dulu...Time ni hati aku dh start berdegup kencang...Mula rasa tak sedap hati...

Terus pegi mandi & amik aje mane2 baju yg tercapai dek tangan masuk dlm bag...Terus gerak ke balai utk dptkn surat pelepasan...Mase tgh parking kereta,dlm pkol 8.15 dpt kol dr kak yong bgtau abah dh pergi tinggalkan kami...Time tu mmg aku meraungla...2 minit lepas tu aku & Hata berlari masuk balai...Alhamdulillah urusan pengeluaran surat pelepasan dipermudahkan...isi borang & fotostat ic kami 4 beranak je...

Hata drive mcm biasa..Takde nak speed up ke ape...Aku yg x bagi dia drive laju...Dlm kete mmg x kering air mata aku ni..mcm2 kenangan dgn arwah ter-flashback...

10 minit sebelum smp. kak yong bgtau yg org kg dh ready nk mandikan arwah...Aku reply tlg tggu aku smp...Alhamdulillah, tepat jam 10.20 pagi kami smp..

Masa smp aku tgk dh ramai org kampung dkt laman...Saudara mara sebelah arwah pun dh hampir semua dtg...Org pertama yang aku jmp is my mak yg setia duduk sebelah arwah...

Korang boleh bayangkan time tu kan? macamana hati aku time tu...Alhamdulillah, sempat jgk aku bacakn surah yassin utk arwah, mandikn arwah, tgk arwah dikapankan, sembahyangkn arwah...

Sebelum Zohor, Jenazah disembahyangkan dkt masjid sbb nk sembahyang dkt rumah risau sbb skrg musim PKPB ..kena ikut SOP..Lgpun dkt masjid lg senang jemaah nk sembahyangkn...Social distancing & SOP kena follow.

Lepas sembahyang Zohor, arwah dibawa ke tanah perkuburan dkt aje dkt rumah kami...Dkt sane ade arwah opah & arwah mak sedara sebelah mak...

Alhamdulillah...Pengkebumian arwah sgt senang...lancar je...dlm 15 minit lepas jemaah lain pergi baru kami 5 beradik beredar...

Arwah abah ade pesan, dia tak nak ada majlis ape2 pada hari dia pergi..Jadi kami sediakan sedikit mknn & bg pada jemaah masjid utk bacaan tahlil...Kami dirumah hanya buat menu mkn mlm, bacaan tahlil & yassin adik beradik je...

Arwah abah ade kete..Verbal wasiat arwah is dia minta kereta tu dijual bila dia dh xde nnt...Jadi kami skrg dlm proses utk jual kereta tu...

Alhamdulillah jgk kami dpt settlekn kos pengkebumian beliau dgn duit khairat kematian & sumbangan org yg dtg..Alhamdulillah...terima kasih atas sumbangan tu..

Aku tak rasa ralat..Tapi aku rasa tak puas jaga arwah...A week before arwah pegi, aku ade blk kg jenguk & temankan arwah dkt hospital for 2 days..

A week before jgk arwah mcm tau dh nak pergi...Dia mintak dibawak blk...Dia ckp dia nk pegi mase dia dkt rumah... =(...A few minutes before he go, he ask for a nab (ade beli electric nab for him)..Then dia ade ckp dgn anak sedara yg dia dh nk pergi...This time anak sedara pun dh start x sedap hati...Trus my kak yang panggilkn tok imam kampung...

Alhamdulillah, sempat my kak yong ajar arwah lafaz Allah...Alhamdulillah, arwah pegi dgn tenang...Lembut je malaikat jemput arwah...Alhamdulillah..

Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar..

Aku igt aku dah cukup kuat utk hadapi keadaan ni..Tapi aku silap...Aku mmg tak kuat utk hadapi sebuah kehilangan...Mase dkt ofis pun masih terigt-igt kenangan dgn arwah...Smp sekarang pun...

Pernah aku bermimpi arwah dtg & aku sempat peluk arwah 2 kali...Arwah senyum..Arwah ada brckp..tp aku x dgr suara..Tapi aku dpt baca gerak mulut dia...Aku menangis masa peluk arwah...

Mase tersedar rupanya aku memang menagis betul2...Rindu yg amat...ptg tu aku decided utk kol mak & cerita...


Al-Fatihah (dibaca) utk arwah Abah...

Siapa sangka arwah tinggalkn aku pada usia aku 36 tahun...

Allah takdirkan aku x dpt tgk arwah menghembuskan nafasnya yg terakhir... =(

Tapi Allah bagi aku tengok semua proses pengurusan arwah...

Allah bagi aku peluang utk mandikn arwah...

Allah bagi peluang utk solatkan arwah (yg paling aku hargai)

Allah bagi jugak aku peluang utk jaga arwah disaat-saat akhir arwah walau sekejab...



End

4 comments:

Rodiah Amir said...

Salam takziah, semoga Allahyarham ditempatkan di kalangan orang beriman.

Mar Mansor said...

salam takziah. moga terus tabah.

thisni3za said...

Terima kasih...

thisni3za said...

Terima kasih