Saturday, August 31, 2024

HOW I START MY COSPLAY

As Salam

Selamat menyambut hari kemerdekaan yg ke 67 semua...
Ada yg pegi Putrajaya ke? Kami x pegi sebab dah pernah merasa bersesak2 dekat sana dulu..Cukup la sekali bg anak2 merasa 😆

Thanks a lot to sis Mama Zharfan sebab tanya mcmane aku bleh trjebak dengan dunia cosplay 😆..Bila dah ada yg tanya..Meh la kita story sikit ye...

Kisah bermula tahun 2016..Gitew...Dimana waktu tu Hata dah ada duit gaji lebih sikit...Dan dia rasa dia mampu nk beli baju utk cosplay sebab dia dah hadiahkn wife dia mesin jahit industry & mesin jahit tepi portable 😆. Waktu tu plk kebetulan dia menang ticket tengok wayang cerita star wars & waktu tu jgk disarankan pemenang utk pakai costume character pilihan masing2 masa redeem ticket tu. Jadi Hata pilih utk aku jahit costume dia. Gigih je aku belajar kome..Rase nk menangis waktu tu sebab 1st time jahit. Aku masih igt lagi event tu dekat sunway pyramid. Disebabkan waktu tu 1st time Hata bercosplay, jadi dia mmg perlukn bantuan aku utk suit up. Dia x kenal sesiapa cosplayer lagi waktu tu. Waktu ni Hata 1st cosplay costume is Kylo Ren....Igt lagi lepas dia masuk wayang, kami 3 beranak beli nasi ayam then jln kaki blk hotel tepi sunway pyramid tu sebab cerita star wars tu habis lewat mlm. Lepas tu dia start menang lightsaber & dpt invitation lain jgk. Waktu tu dia sorg je cosplay as kylo ren. Jadi ape2 star wars event under SWMFC ade la peluang dipanggil utk cosplay.  dr situ la kenal Hata sorg ni..Org tu ajak masuk dlm group dia & tahun 2020 / 2021 kami keluar dr group tu...Atas sebab2 yg aku dah pernah cerita dalam blog nih.

Aku plk tahun 2019 baru start aktif. Itu pun sebab filem Marvel yg ada doctor strange & ancient one tu. Waktu tu smp ke anak2 pun kami buatkan costume. Smp ke Marvel run pun kami follow jgk dekat putrajaya tu. Lepas masuk group tu kami start dpt cosplay job...Dah start seronok dpt payment. Dr situ la plk kami start ade beberapa costume..Antaranya Pennywise, gamora, ahsoka tano , mummy. Lepas keluar dr group tu kami gerak solo...Kiranya kami ni dari group cosplayer yg buat job dgn cosplay costume. Bukan dr group cosplay yg saje2 cosplay & masuk competition. Costume kami based on job. Gitew...

Sejak gerak solo tu kami dh xde terima sgt job cosplay..Kalo ade pun dekat hari tanpa kenderaan shah alam..Makin lama makin slow..Lepas tu dah kurang..Tapi itu x patahkan semangat Hata utk terus ber-cosplay. Kami start langkah rancak masuk competition plk...Jadi starting dr situ aku upgrade pennywise aku..Lepas tu aku dah start cari costume yg sesuai dgn hijab cosplayer ...Muncul la maleficient  yg jadi champion dekat ACG event & bawak pegi masa cucuk vaksin dkt um kalo x silap, kamen rider, harley quinn, cruella, davy jones, frieza semua tu.

Memula cosplay tu mmg aku x yakin. Tapi Hata said jom la join dia buat cosplay yg ade pairing. Jadi aku follow aje la sebab nmpk seronok cosplay & dpt payment. Waktu tu la 😁..Susah jgk nk cari character yg sesuai. Tapi at last jmp jgk la character2 yg aku dah jadi tu...😂😁..

Memula dapat job mmg seronok sebab 1 job kita cosplay dalam 1 - 2 jam...Pymnt min RM300 ke RM600 per hour ikut costume / character .. Pernah sekali tu, masa anak2 dekat KB, kami berdua tiap2 minggu dapat job...Jadi sebulan tu weekend both of us hanya ber-cosplay...Lepas tu kami masuk competition plk. Tahun 2022 kami x pernah x menang. Prize paling besar aku pernah menang is RM2k..Hata plk prize paling besar dapat RM1k.. Lepas tu dapat plk jadi champion dekat Comic fiesta..Menang RM1.5k..Ok la kan? Lepas tu mase kamen rider pairing dpt RM400.

Sebab tu bila masuk dunia cosplay competition, aku rasa lain sikit sebab perangai contestant mmg mcm2..Tu yg aku ade cerita smp ade yg dengki mendengki tu...Tapi kalo masa job...Lain plk perangainya..Gitew..Dunia cosplay yg berbeza.

Jadi sekarang ni kami dah kena select je mane2 competition yg sempat masuk. Mane2 yg rasa berbaloi utk join..Tambah2 plk skrg Hata dah sokmo outstation. Lagi la kena select takut clash dgn outstation date.

Begitu lah permulaan cerita cosplay aku & Hata...Rase seronok tu bila aku dpt pairing dgn Hata. Kalo sorg2 tu ikut character. Aku prefer character yg x tunjuk muka sbb aku x pandai make up.. Hanya maleficient &  ancient one (dah habis musim), curella, harley quinn , kena pandai make up..Mcm gamora, ahsoka tano, pennywise kena pandai cat muka dgn face paint.😆

This year kami dah limit kan hanya bbrp costume baru je boleh buat. Next year pun dah ade wishlist. Tapi utk next year kalo character tu dapat siap, kami akan letgo character yg ada ni. Nk bg ruang storage utk costume baru. Bila nk berenti? Hata said tengok la setahun 2 lagi...😆

Actually utk Comic Fiesta tahun ni kami dah ade plan costume baru. Tapi x bleh start lagi sebab nk kena ada masa betul2 bincang material ape yg diperlukn & nk cari dekat mana material tu.

Gitu la cerita permulaan cosplay aku & Hata...Bermula dari event star wars...Sampai la skrg...Mane2 & sape2 yg kenal kami berdua, kalo Hata gi cosplay sorg mesti ade yg tanya..."Akak (aku la tu) mane?"...Kalo kami pegi sekali tapi Hata sorg je yg cosplay dieorg akan tny..."Eh akak x cosplay sekali?"..Ada yg boleh terima & ade yg masih belum boleh terima kehadiran kami dalam dunia cosplay competition ni..Tapi kita langgor aje kome. Bukan kira kacau dieorg pun...Cuba nasib je 😆


Esok kemana kome?

5 Comments:

Mama Zharfan said...

thanks for this entry...ooo begitulah kisahnya!! menarik betul sbb u buat benda ni dgn minat kan, dan dpt jugak payment as side income, memang terbaek laaaa!! moga terus sukses!!

Rodiah Amir said...

seronoknya baca. Dapat buat apa kita suka lepas tu boleh jadi income pula tu, bertuah sungguh.

uncle gedek said...

Owh.... kisahnya. Start dengan star wars!

Jap, cosplay ni tak ramai melayu kan?

Suria Amanda said...

speeechless, minat dapat pendapatan jugak...keep it up..

thisni3za said...

MZ : Gitew la..Anyway thx ya =D

Rodiah : Alhamdulillah..Thx

Uncle : Gitew...Ehhhh..Ramai je cosplayer melayu..nnt bln 12 try gi biggest cosplay event dkt KLCC..Sy pegi sane nnt =D

SA : Saje utk suka2 je sis..Bleh la buat beli jajan =D