Friday, February 06, 2015

Dah mula dapat feedback..

As Salam

Entry ttg che mek saya..
Last week, before blk ke kelate, aku & Hata tetibe je rase mcm terbeban dgn rutin harian kami di tahun baru ni.. tak tau la kenapa..puncanya gini..

1 - Hata dah kena "jual" so that kena duduk tmpt client.. masuk keje kena ON TIME.. bukanla nak kata selama ni tak on time..tapi selama ni Hata x perlu nak berada bersesak-sesak dlm LRT.. Kalo JAMMED,terpaksa masuk lmbt..Dkt situ dah menambah kos harian termasuk kos bulanan.

2 - Jarak dari rumah ke school che mek yg baru membuatkan kami terpaksa bergerak dari rumah lebih awal brbanding yg sebelum ni. Kalau dulu, gerak pkol 7.20am tu sempat lagi nak smp school lama che mek dlm pkol 8am, skrg ni dh kene keluar BEFORE 7AM.. Disitu dah membuatkan kami memaksa che mek utk bangun seawal jam 6.20am..kesian la pulak.. kalau kami gerak pkol 7.20am, alamatnya pkol 8.30am la baru smp school baru che mek. Aku pulak smp opis pkol 9am, Hata plk mgkn akan smp lmbt lg dr aku..Sebab nk mncari parking & LRT stationnya beza 1 station dari aku. Fesyen Hata, he drop me 1st before he find parking. Walaupun kami naik dkt station yg sama, tapi kami naik asing2..

3 - Kos minyak kereta yang kian meningkat.. Walaupun harga minyak dah turun, tapi..bile kita perlu mngadap JAMMED dan byk trafic light, aku rase kosnya x lari or semakin bertambah..Time blk plk, aku ni jenis yg kalo ikut mood, mmg semedang je nak cpt2 smp rumah. takmo mengadap jammed yg makin panjang berbanding dgn yg dulu..Makanya, kami ikut TOL - RM2/Day. Kalo tambah tolak duit minyak mengadap jammed pun same je kosnya. Dah tambah kos dkt situ. Ditambah plk dgn kos PARKING kereta.

4 - Pembaziran yang aku rase boleh dielakkan is almost RM200/month. Walaupun gaji kita naik sekian2..Takkan la pejam mate je nak buang byk tu kan? Cuba kalo kite kumpul..Kan dpt byk jgk at the end?. Memula test drive ke school baru che mek ni mcm save aje mase & kos..Tapi bile dah jadi gini, aku mula la rase x senang duduk memikir kos-kos yang berkaitan.

4 - Start aje last week of JAN, che mek start bercerita ttg schoolnya.. Memula aku malas lagi nak amik kira sebab fikir this is the time utk che mek belajar cara berdisplin dgn kawan2 & hormat teacher. Bukan nak kata che mek x berdisplin dkt rumah, so far masih terkawal lagi. Tapi, bile sokmo sgt aku dgr rungutan dan cerita che mek, aku mula jadi x sedap hati.

5 - Last week, kami amik che mek awal.. Just right after her tea time kami dh tercongok dpn pagar school. Then semalam, che mek request Hata utk amik AWAL.. Mane boleh amik awal dari biase, kalo xde hal2 mustahak.. Bile amik awal dlm stgh jam dari waktu biase, Hata said che mek mcm merajuk dan cakap :

" Kenapa ayah x amik Sara awal? Sara bangun tidur ayah tak datang pun".

Fine! dekat situ aku dh start pening lalat sikit..

6 - Aku & Hata perati, che mek tak seceria macam dekat school lama.. Kalau dulu, siap ckp dgn Hata..

" Ayah tak payah la hantar Qaisara, ibu je hantar. Sara nak jalan sendiri "

7 - Pagi ini che mek tetibe buat drama... Terjebik2 muka xmo turun dari kereta.. Masa aku nak amik, sampai berlari ke seat driver. Bila Hata amik & nak pass pada teacher, dipeluknya Hata mcm yg pernah jadi mase dgn teacher "sekejab" dkt school lama. Siap meraung xmo lepaskn pelukan. Pada pemerhatian aku, kalo che mek dh buat perangai gitu, mmg ade something wrong goes a wrong somewhere. Makanya, pening lah kami ni duk memikir mcmane..


So..kawan2 ade idea tak??
Take it or leave it with find other school..
Kalo nk mncari skrg ni, rasenye masih sempat lagi sebab baru nak masuk 1st quater of the year. Lgpun rasenye xde la ketinggalan sgt..



Haih.. Pening ibu....





End

1 comments:

Asha Lya said...

Msti da sesuatu yg d pndamknnya tu sis, baik selidik tnya che mek elok2..msti dia akan bgtaw.