Wednesday, November 24, 2010

Murung Lepas Bersalin...

Salam

entry : penting nie...

tgh aku sibok mncarik pemakanan time berpantang nie..tetibe aku terbaca link title kat atas...
skali bc..terase mcm terkena kat btng idong x berapa mancung nie..ek3

1st 2week after deliver..aku mmg emosi..bkn rase diri x berguna sbb mmg sah2 la x dpt bergerak byk..tp aku jd cpt temper... + cpt sgt rase sebak kalo salah sket...pastu nangis...xtau np...tp pas bc artikel nie baru aku tau sbb ape..tp aku xde la smp tahap kene mkn ubat anti-murung...

alhamdulillah skrg aku dh ok..dh xde emo2 x bertempat...mgkn sbb tekanan dr sekeliling jgk kot yg mnyebabkan aku tergolong dlm case nie...tekanan ape??? x payah aku bukak pekung hapak kat dada nie.."biarlah rahsia"..wakakakakka...

so bc la artikel yg au amik dr alamhamil.com nie ek..mane tau bleh + ilmu didada...

Apa yang menyebabkan berlakunya kemurungan selepas bersalin?

Ia berkait dengan perubahan hormon yang berlaku selepas bersalin dan boleh terjadi kepada sesiapa sahaja. Walaubagaimanapun, anda lebih berisiko untuk mendapat masalah ini sekiranya:

  • Anda mempunyai masalah kemurungan pada kelahiran bayi yang lepas.
  • Anda kurang mendapat sokongan dari suami dan ahli keluarga
  • Bayi anda kerap sakit dan mengalami kolik
  • Anda mengalami banyak tekanan perasaan
  • Anda juga berisiko tinggi sekiranya anda atau ahli keluarga mengalami masalah bipolar disorder

Apakah simtomnya?

Wanita yang mengalami Postpartum Depression seringkali:

  • Berasa sangat sedih, kecewa, rasa tak berguna
  • Rasa tidak bermaya dan hilang minat kepada segala benda
  • Tidak lalu makan dan kehilangan berat badan
  • Sukar tidur
  • Tidak dapat memberikan tumpuan

Bagi mereka yang mengalami Postpartum psychosis simtomnya adalah lebih serius:

  • Melihat atau mendengar benda-benda yang pelik dan tiada iaitu halusinasi
  • Rasa seperti mahu membunuh diri dan mencederakan bayi dan orang sekelilingnya

Bagaimana Postpartum Depression boleh didiagnos?

Doktor selalunya akan membuat pemeriksaan fizikal dan bertanya tentang gejala yang anda . Pastikan anda bertanyakan doktor tentang perasaan anda pada pemeriksaan pertama selepas lahir. Doktor mungkin akan membuat follow-up terhadap simtom anda.

Bagaimana ia diubat?

Postpartum depression selalunya dirawat dengan ubat anti-murung dan nasihat kaunselling oleh pakar psychiatri. Untuk memastikan anda pulih dengan cepat, pastikan anda mendapat makanan yang seimbang dan buatlah senaman setiap hari. Dapatkan tidur yang secukupnya dan sokongan dari keluarga dan rakan juga diperlukan.

Jangan merasa rendah diri sekiranya anda mengalami masalah ini, ia tidak bermakna anda seorang ibu yang tidak baik. Memang ramai yang mengalami masalah yang sama dengan anda, tetapi ia mengambil masa untuk sembuh dan rawatan seharusnya akan membuatkan anda pulih dengan lebih cepat.








end

0 comments: