Thursday, August 17, 2017

NESCAFE DAN IKAN BILIS GORENG

As Salam

Cite lauk hari Isnin baru nak cite hari Khamis..Layan aje la ye...kiki...

Hari Isnin aku masak lauk EXPRESS je sebab Hata said lepas che mek ngaji, kena gi kedai printing sebab Hata kena buat mockup...Dah nama pun masak express kan? Memang satu lauk aje la yg sempat aku masak...Huhu..Maka terhasillah lauk ini : 👇👇👇
Ikan Bilis Goreng
Actually aku mmg plan nak masak menu ini hari isnin, tapi adelah plan nak masak menu lain utk anak2...Udah nak cepat..1 ni aje la yg berjaya...Huhu..Menu ni tengah VIRAL jgk dekat FB...Actually cara masak sama je mcm goreng ikan bilis yg lain..Cuma bawang tu tak garing, cili padi diganti dengan cili hijau, add on tomato (masuk lepas masak) & sikit perahan limau kasturi..Aku add on kentang sikit buat sayur...Makan menu ini pun bertambah makan dengan nasi panas..Huhu..bayangkan, aku smp rumah pkol 7pm..Letak bag, bukak tudung, terus masak nasi..Terus kopek ikan bilis..7.20pm dah start masak..Pkol 7.30pm siap masak...Pkol 7.35pm makan..Pkol 7.55pm semayng & htr che mek pegi mngaji..Semua Express.Itu pun semalam aku je yg htr che mek..Ammar tggl dengan Hata sebab ade lg keje yg nak kena siapkn sebelum pegi printing..Then Hata ambik kami dekat tmpt mngaji & pegi printing...

Walaupun express, perut kami tetap kenyang..kiki..Sekali sekala masak simple mcm ni, mmg mengancam tau..huhu

Try nescafe new flavor....
So far pada aku flavor ni boleh IN dengan tekak...Takde rase mual bile minum pada suhu bilik..means bukan diminum waktu sejuk ade ais / panas..Boleh dikategorikan sedap...Sebab rasa hazelnut tu lite-lite je...Huhu

Tak macam Hazelnut Oldtown White Coffee..Itu 3in1 memang kaw punya rasa..memang lepas minum ini..Tekak aku akan rasa loya & kena minum air masak banyak2...Sebab tu aku jarang minum 3in1 selain dr hot choclate & milo...Rasanya pekat nau...huhu

Nescafe pun actually aku jarang minum yg 3in1 sebab badan aku x bleh terima kandungan caffeine dalam minuman ni..Pernah sekali aku minum nescafe RICH...Memang reach to high otak aku..Pening...Ting tong terus...Lepas tu kalo nak minum pun aku berkira2 sikit..Kena cari waktu sesuai baru minum...Jarang dah minum....

Ape pun, minuman 3in1 ni bukan tak boleh diminum..Boleh..Tapi jangan dijadikan amalan..Tak berapa bagus utk badan...Yang pasti..nescafe dgn badan aku mmg x brp boleh terima..pernah dulu mase aku keje dekat kolej, minuman breakfast aku adalah nescafe o panas...2 minggu direct kot minum tetiap pagi..Lepas tu aku dapat kenal pasti 1 bau mula meliputi badan aku..Bau keti tau? Mujur la aku perasan sendiri dulu..Bile dah terbau tu, harus la Hata plk jadi mangsa kena bau jgk utk kepastian kan?hahaha...Jenuh jgk la aku sental limau nipis dekat ketiak...Lepas tu aku stop minum nescafe panas..Dalam seminggu baru bau tu hilang...

Sementara nak tunggu bau tu pergi dari badan, mmg aku berhati2 sangat..Jangan bagi badan berpeluh teruk mase dalam waktu bekerja..Blk kerja berpeluh kan? Cepat2 aku bersihkan badan...Terseksa jgk time tu..Huhu...Sekarang ni alhamdulillah, bau tu tak pernah nak singgah lagi dekat badan aku...Actually, kalo kite bersenam kite dapat keluarkan peluh yg berbau tu tau..Jadi baru la badan kita sihat...Macam waktu demam..Mesti kite kena keluarkan peluh baru badan rase segar..betul x?

Pernah tak korang baca ayat ni?

" Anda makan makanan yg pelbagai pada hari AHAD (makanan kalori tinggi / sebagainya), dengan syarat, dari hari Isnin hingga Sabtu, anda mesti bersenam...Then hari Ahad dah boleh makan makanan yang sama...Tapi kalau anda makan makanan pelbagai pada hari Ahad (makanan kalori tinggi / sebagainya)tapi tak buat senaman dari hari Isnin hingga Sabtu, maka anda tidak boleh makan makanan yang sama pada hari Ahad berikutnya "

Maksudnya, tiada istilah sesetengah makanan boleh & tidak boleh dimakan..Semua boleh dimakan dengan berapa kuantiti yang anda mahu (yang HALAL)..Cuma anda perlu tahu cara untuk menghapuskan semua yang tidak diperlukan oleh tubuh badan kita...

Jadi, fikir2kanlah...Nak sihat walau makan macam2 / nak sihat dengan makan makanan yang sihat..Walau kite masih terliur nak makan macam2...ekek

Aku???
Try la buat yang terbaik utk badan sendiri...
Rase tak boleh makan, jangan makan...
Rase nak makan jugak? Pandai2 la buat senaman utk diri sendiri..ekekek



Ok..Dah melalut jauh ni....Huhu



End

2 comments:

Shafyqah Azahar said...

mula mula baca tajuk ingatkan masak ikan bilis dengan nescafe hehe

Warisan Petani said...

Walau sipmle nampak sedap.